پروتکل Fiber Channelچیست؟

پروتکل Fiber Channelچیست؟

جان ولینگ

یک شبکه فضای ذخیره‌سازی (SAN) اساساً مانند یک هارددیسک خارجی عمل می‌کند، با این تفاوت که هارد اکسترنال به‌شدت کنترل می‌شود، به یک شبکه متصل است و می‌تواند توسط چندین دستگاه استفاده شود. اما این سؤال پیش می‌آید که چگونه درایوهای ذخیره‌سازی را در یکSANبه کامپیوترهای سراسر شبکه متصل می کنید؟

پروتکل Fiber Channelچیست؟

پروتکل Fiber Channelیک  ابزار خیلی خاص صرفاً برای ذخیره‌سازی در نظر گرفته‌شده است. به طور خاص، پروتکل کانال فیبر فقط از پیام رسانی SCSI پشتیبانی می کند. SCSI یک رابط است که برای اتصال و ارتباط با درایوهای ذخیره‌سازی در رایانه استفاده می‌شود. شما احتمالاً فقط درایوهای SCSI را در سرور پیدا خواهید کرد، اما آن‌ها را می‌توان در ماشین‌های با کارایی بالا نیز یافت.

پروتکل Fiber Channelاز رسانه فیبر نوری برای انتقال پیام‌های SCSI از طریق شبکه استفاده می‌کند. این‌یک پروتکل SCSI با سرعت‌بالا و متصل به شبکه است.

بین پروتکل Fiber Channelو شبکه سنتی مبتنی بر اترنت شما تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان مثال، پروتکل کانال فیبر از اتصال اترنت، IP، TCP یا UDP استفاده نمی کند. فریم ها (یا بسته ها) از طریق اترنت نیز ارسال نمی شوند.

پروتکل Fiber Channel، stack مخصوص به خود را دارد. فریم‌ها نیز کمی متفاوت از فریم اترنت سنتی شما هستندHeader . در فریم پروتکل Fiber Channel، 24 بایت است. یک فضای header اختیاری اضافی نیز وجود دارد که اندازه آن 64 بایت است .درنهایت، بخش محموله فریم، 2048 بایت وزن دارد .در برخی موارد، فضای header اضافی و بخش‌های محموله قاب باهم ترکیب می‌شوند.

FCoE ارسال فریم‌های Fiber Channelرا از طریق شبکه اترنت با پوشش دادن فریم‌های Fiber Channelدر داخل یک فریم اترنت تسهیل می‌کند.

آیا Fiber Channelبا سوئیچ‌های معمولی کار می‌کند؟

پروتکل Fiber Channelبا تجهیزات شبکه استاندارد سازگار نیست. پروتکل Fiber Chanel از اترنت، IP، TCP یا UDP استفاده نمی‌کند؛ بنابراین، تجهیزات شبکه استاندارد بیت‌های موردنیاز برای پردازش ارتباطات برای Fiber Channelرا ندارند.

در عوض، شبکه‌ها از تجهیزات خاصی که برای Fiber Channelساخته‌شده است استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، سیسکو یک سری محصولات به نام سوئیچ‌های MDS دارد. این سوئیچ ها همچنان با استفاده از NX-OS کار می کنند. بسیاری از دستورات مشابهی که به‌طور معمول در یک سوئیچ استاندارد استفاده می‌شوند، برای مدیریت سوئیچ‌های MDS نیز استفاده می‌شوند. این سوئیچ‌ها از پروتکل Fiber Channel برای ارتباط استفاده می‌کنند.

گره‌ها یا سرورهای ذخیره‌سازی از آداپتورهای رابط شبکه استاندارد نیز استفاده نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها از آداپتور باس میزبان استفاده می‌کنند. به نظر شبیه کارت شبکه فیبر نوری است اما به‌جای آن از پروتکل Fiber Channelاستفاده

آدرس MAC یک شناسه خاص برای هر دستگاه الکترونیکی است که به نحوی از طریق یک شبکه ارتباط برقرار می‌کند. روترها، سوئیچ‌ها و حتی گوشی هوشمند شما دارای آدرس MAC هستند. آن‌ها برای عملکرد یک شبکه مبتنی بر اترنت حیاتی هستند.

شبکه‌های Fiber Channel از آدرس‌های MAC استفاده نمی‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها یک شناسه مشابه دارند. درواقع دو تا هستند. یکی WWNN یا نام گره جهانی نامیده می‌شود. دیگری WWPN یا نام پورت جهانی است. هر دو در دستگاه‌ها تعبیه شده‌اند و قابل‌تغییر نیستند. آن‌ها به روشی مشابه آدرس MAC کار می‌کنند.

مانند همه‌چیزهایی که در رایانه‌ها وجود دارد، پروتکل Fiber Channelمعمولاً بر روی دو قدرت عمل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، این پروتکل با سرعت انتقال 1 گیگابایت شروع شد، سپس به2 و بعد به 4 گیگ ارتقا پیدا کرد. امروز ما سرعت64 گیگابایت را برای Fiber Channel داریم و سرعت 128 گیگابایت به‌زودی در دسترس خواهد بود.

پروتکل Fiber Channel خدمتی مفید در شبکه سازمانی مدرن امروزی است. Fiber Channelبه مدیران فناوری اطلاعات راهی می‌دهد تا حجم زیادی از ذخیره‌سازی را به شیوه‌ای کنترل‌شده تسهیل کنند. یادگیری Fiber Channelبرای هر شبکه یا sysadmin متعهد ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *