آشنایی با StoreOnce Catalyst

با توجه به روندی که فناوری اطلاعات در پیش گرفته، امروزه حجم بالایی از اطلاعات ساخته، پردازش و نگهداری می شوند. حجم این اطلاعات به مرور زمان و به طور پیوسته افزایش یافته است؛ به طوری که برای پاسخگویی به نیازهای ذخیره سازی، دستگاه های ذخیره ساز (Storage) معرفی شدند. در کنار افزایش حجم اطلاعات، احتمال از دست دادن و آسیب دیدن این اطلاعات هم همواره وجود داشته است. اما برای هر سازمانی، اطلاعات حیاتی وجود دارد که از دست دادن آن ها هزینه و پیامدهای سنگینی برای آن سازمان در پی خواهد داشت. از اینرو سازمانها معمولا ترجیح می دهند با صرف هزینه کمتر، از این اطلاعات محافظت می کنند. راهکاری که در این موارد پیشنهاد می شود استفاده از فایروال و بکاپ گیری از اطلاعات است. فایروال اطلاعات شما را در برابر بد افزارها و حملات سایبری ایمن می کند، در صورت از دست دادن اطلاعات هم داشتن بکاپ راه حل بازیابی اطلاعات را ممکن می سازد. محصولات HPE StoreOnce می توانند خیال ما را در زمینه تهیه نسخه بکاپ از اطلاعات و بازیابی سریع آنها، راحت کنند.

StoreOnce products

محصولات HPE StoreOnce

این دسته از محصولات HPE به منظور محافظت از اطلاعات در سطوح مختلف، از سازمان های کوچک تا دیتاسنتر های بزرگ، ساخته شده اند. ظرفیت ذخیره سازی بکاپ محصولات HPE StoreOnce از 5.5 ترابایت تا 1728 ترابایت و سرعت تهیه نسخه بکاپ از 6.7 ترابایت در ساعت تا 184 ترابایت در ساعت برای  StoreOnce 3100 و StoreOnce 6600 می باشد. محصولات StoreOnce سه گزینه متفاوت برای نگهداری اطلاعات دارند: VTL، NAS و Catalyst. کارآمدترین راه برای انتقال اطلاعات به محصولات StoreOnce، کاتالیست (HPE StoreOnce Catalyst) می باشد.

 

در این مقاله عملکرد و ویژگی های کاتالیست در بهینه سازی replication و بکاپ گیری disk-base که منجر به ارائه راهکاری مطمئن برای محافظت از اطلاعات می شود، مورد بررسی قرار می گیرد. اینترفیس کاتالیست مزایای زیادی نسبت به اینترفیس های CIFS1، NFS و VTL2 ارائه می کند، و مخصوص محافظت از اطلاعات طراحی شده است. به صورت کلی در این مقاله مباحث زیر مورد بحث قرار می گیرد: ارتباط Ethernet و Fiber Channel، catalyst copy، HPE Cloud Bank Storage و یکپارچگی با HPE RMC3. بعد از مطالعه این مطلب، درک کاملی از عملکرد StoreOnce Catalyst خواهید داشت و به مزایای استفاده از StoreOnce Catalyst در راهکار محافظت از اطلاعات خود پی خواهید برد.

 

 

HPE StoreOnce Catalyst چیست؟

 

StoreOnce Catalyst پروتکلی برای محافظت از اطلاعات است که توسط HPE گسترش داده شده و برای محافظت از اطلاعات disk-base بهینه سازی شده است. برنامه های محافظت از اطلاعات می توانند از کاتالیست برای ذخیره سازی، replicate و آرشیو اطلاعات کاربران استفاده کنند. کاربران استور های کاتالیست (catalyst stores) را در StoreOnce به صورت لوکال یا در فضای ابری به صورت ریموت می سازند. این استورها به عنوان مقصدی برای ذخیره سازی اطلاعات سرویس دهی می کنند. استفاده از کاتالیست برای محافظت از اطلاعات شامل مزایای زیر می شود:

سادگی:

کاربران تنها با چند کلیک در محیط گرافیکی StoreOnce می توانند استورهای کاتالیست را بسازند. فضای ذخیره سازی استورهای کاتالیست از پیش تعیین نمی شود، بلکه در صورت نیاز حجمشان به طور خودکار افزایش می یابد. قابلیت هایی مانند احراز هویت، رمزگذاری و آرشیو در فضای ابری را نیز می توان در چند ثانیه فعال کرد.

عملکرد بالا:

استورهای کاتالیست به طور پیشفرض از deduplication به صورت low bandwidth استفاده می کنند. منظور از low bandwidth این است که بخش زیادی از پردازش های deduplication در سمت کلاینت انجام می شود (source-side). در این صورت ما مطمئن می شویم که تنها اطلاعات جدید و یکتا هستند که در بستر شبکه به سمت StoreOnce ارسال می شوند. کاهش پهنای باند مصرفی معادل افزایش پرفورمنس و دیتای کمتر برای نوشتن به معنای زمان کمتر برای انجام امور است. low bandwidth deduplication به طور چشمگیری پرفورمنس بهتری را در مقایسه با VTL که از این قابلیت محروم است، ارائه می کند. deduplication در کاتالیست برای هر استور به صورت مجزا انجام می شود، این موضوع هم با کاهش نیاز به انجام deduplication بر روی کل دستگاه، منجر به افزایش پرفورمنس می شود.

انعطاف پذیری و کنترل:

علاوه بر نگهداری اطلاعات بکاپ، استورهای کاتالیست می توانند کارهای بیشتری نیز انجام دهند. اطلاعات بکاپی که بر روی استورهای کاتالیست نوشته می شود را می توان از طریق قابلیت catalyst copy بر روی استورهای دیگر کپی کرد. در موقعیت disaster recovery این کپی ها را می توان به StoreOnceهای دیگر انتقال داد. با استفاده از قابلیت HPE Cloud Bank Storage هم می توان این کپی ها را به صورت مستقیم به فضای ابری انتقال داد.

علاوه بر اینها کاتالیست به کاربران این امکان را می دهد تا انتخاب کنند deduplication در کدام سمت اتفاق بیوفتد، deduplication هم می تواند در سمت کاربر باشد، هم در سمت سرور. تنظیمات نگهداری یا حذف بکاپ ها می توانند پیکربندی شوند، به گونه ای که کاربر می تواند مشخص کند که کپی های بکاپ کجا قرار بگیرند، از کپی ها چه تعدادی نگهداری شود و چه زمانی عمر این کپی ها به پایان رسیده  و می توان  آنها را حذف کرد.

امنیت:

با توجه به گزینه های رمزگذاری و روشی که StoreOnce اطلاعات را پردازش و جابجا می کند، آنها در محافظت از بکاپ ها در مقابل مداخله و خرابی بسیار دقیق و ماهر هستند. API کاتالیست، استورها را در مقابل دستورات کامندی سیستم عامل ایزوله می کند تا در مقابل حملات ransomware از آنها محافظت کند. از طرفی malware ها هم نمی توانند در محیط استورهای کاتالیست فعال شوند، علت آن هم این است که کاتالیست از دستورهای استاندارد سیستم عامل برای انجام امورش استفاده نمی کند.

تکنولوژی کاتالیست توسط تعداد زیادی از برنامه های شناخته شده در زمینه محافظت از اطلاعات پشتیبانی می شود، برنامه هایی مانند Veritas NetBackup و Veeam Backup & Replication. قابلیت های پیشرفته ای مانند Veam Instatnt VM Recovery و NetBackup Granular Recovery تنها در صورت استفاده از کاتالیست به عنوان پروتکل بکاپ گیری در StoreOnce قابل استفاده هستند.

با استفاده از پلاگین هایی هم می توان از کاتالیست برای بکاپ native از برنامه های دیتابیسی مانند RMAN4 اوراکل و بکاپ سرور SQL مایکروسافت استفاده کرد.

 

پیاده سازی هر راهکاری برای محافظت از اطلاعات، نیازمند بررسی اساسی محیط فعلی و گزینه های در دسترس است. این موضوع اثرات منفی تغییرات، بعد از پیاده سازی را کاهش می دهد.

 

Catalyst در مقایسه با VTL و NAS

محصولات StoreOnce سه گزینه متفاوت برای نگهداری اطلاعات دارند: VTL، NAS و Catalyst. برای اینکه تفاوت کاتالیست با موارد دیگر را بهتر متوجه شوید، برخی از سوالات پر تکرار کاربران را مطالعه کنید.

 

برنامه محافظت از اطلاعاتی که من استفاده میکنم از اینها پشتیبانی می کند؟

  • VTL: تقریبا توسط تمام برنامه ها پشتیبانی می شود.
  • NAS: تقریبا توسط تمام برنامه ها پشتیبانی می شود.
  • Catalyst: توسط اکثر برنامه های شناخته شده پشتیبانی می شود.

پیاده سازی آن چقدر راحت است؟

  • VTL: درایوها، کارتریج ها، بارکدها، VTL و گزینه های دیگر باید قبل از پیاده سازی مشخص شوند.
  • NAS: در چند ثانیه shareها ساخته می شوند.
  • Catalyst: در چند ثانیه storeها ساخته می شوند.

مقیاس آن چقدر است؟

  • VTL: هر VTL را میتوان با هزارها کارتریج پیکربندی کرد، که تا ظرفیت محصول قابل گسترش است.
  • NAS: به یک میلیون فایل برای هر share محدود است، اما میتوان چند share را پیکربندی کرد.
  • Catalyst: محدودیتی در اطلاعات داخل store وجود ندارد، و تا ظرفیت محصول در صورت نیاز گسترش پذیر است.

 

می توانم replicate را به صورت off-site داشته باشم؟

  • VTL: بله.
  • NAS: بله.
  • Catalyst: بله.

 

می توانم اطلاعات را از طریق برنامه محافظت از اطلاعات کنترل کنم؟

  • VTL: در VTL-to-VTL replication و تنها از طریق محیط گرافیکی StoreOnce می توان اطلاعات را کنترل کرد.
  • NAS: در NAS-to-NAS replication و تنها از طریق محیط گرافیکی StoreOnce می توان اطلاعات را کنترل کرد.
  • Catalyst: در store-to-store copy بر روی محصول و یا فضای ابری، از طریق برنامه می توان کپی ها را کنترل کرد.

 

می توانم چندین replicated copy در سایت های مختلف داشته باشم؟

  • VTL: خیر، فقط ارتباط one-to-one و مقاوم میان کارتریج های replicate شده.
  • NAS: خیر، فقط ارتباط one-to-one و مقاوم میان share های replicate شده.
  • Catalyst: بله، از کپی های one-to-one یا one-to-many بر روی محصولاتی که remote هستند یا فضای ابری پشتیبانی می کند.

 

می توانم از deduplication، low-bandwidth یا high-bandwidth استفاده کنم؟

  • VTL: خیر، فقط high-bandwidth.
  • NAS: خیر، فقط high-bandwidth.
  • Catalyst: بله.

 

معماری

معماری StoreOnce Catalyst از مدل کلاینت/سرور برای برقراری ارتباط بین StoreOnce و برنامه ی حفاظت از اطلاعات پیروی می کند. این ارتباط کنترل کاملی بر روی بکاپ، کپی بکاپ و امور فضای ابری را برای برنامه فراهم می کند. کاربران همچنین می توانند از طریق برنامه حفاظت از اطلاعات، هر بخش از فرایند کاتالیست را فارغ از محل قرار گیریشان بازیابی کنند، که این موضوع روند بازیابی را ساده تر می کند.

 

اصطلاحاتی در مورد catalyst

در ادامه برخی از اصطلاحاتی که در کاتالیست استفاده می شود را توضیح خواهیم داد.

 

Catalyst item: در استور کاتالیست اطلاعات بکاپ تحت عنوان item نگهداری می شود. اندازه و تعداد آیتم ها در برنامه محافظت از اطلاعات مشخص می شود. آیتم ها همانند فایل ها نیستند.

Catalyst server: جزئی از کاتالیست است که بر روی StoreOnce اجرا می شود و به یک یا چند client کاتالیست متصل می شود.

Catalyst clients: برنامه هایی هستند که از طریق پروتکل کاتالیست به StoreOnce متصل می شوند.

Command session: ارتباط میان سرور و کلاینت را برای امور مدیریتی کاتالیست مانند ایجاد یا حذف آیتم برقرار می کند.

Data session: امور بکاپ یا ریکاوری است که از کاتالیست استفاده می کند. بکاپ یا ریکاوری های multistram برای هر جریان از یک session استفاده می کنند.

Low-bandwidth backup: فرایندی که کاتالیست بخشی از پردازش deduplication را در سمت کلاینت انجام می دهد تا اطلاعات جدید و یکتا به سمت استور فرستاده می شوند. این موضوع پهنای باند کمتری اشغال می کند و پرفورمنس بکاپ را افزایش می دهد. مواردی که در پهنای باند محدودیت وجود دارد، Low-bandwidth backup راهکار مناسبی برای مواحه با این محدودیت است، به طوریکه این ایطمینان را می دهد که بکاپ به صورت کامل انجام خواهد شد.

Catalyst copy job: فرایند کپی بکاپ از یک استور به استور دیگر، کاتالیست کپی نامیده می شود. این کپی را می توان به دیگر استورهای موجود در همان دستگاه یا دستگاه دیگر و یا در فضای ابری ارسال کرد.

Client identifier: شامل اطلاعات اعتبارسنجی ورود و دسترسی کاربران کاتالیست به استورها می شود. در این مورد اجازه دسترسی کاربر (Client access permission) به استور باید فعال باشد.

Client access permission: زمانی که اجازه دسترسی کاربر در سطح استور کاتالیست فعال باشد، کاربر کاتالیست باید از Client identifier استفاده کند تا بتواند به اطلاعات استور دسترسی داشته باشد.

 

 

  1. Common Internet File System
  2. Virtual Tape Library
  3. Recovery Manager Central
  4. Recovery Manager
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *