گالری ویدیوها

مجازی سازی شبکه

مجازی سازی

یکی از بهترین راهکارهای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی تجهیزات سخت افزاری مجازی سازی می‌باشد. مجازی سازی راهکارهای مختلفی ارائه می‌کند که یکی از مهمترین آنها مجازی سازی شبکه می باشد.

شبیه سازی یک پلتفرم سخت افزاری (مانند سرور، استوریج و…) در قالب نرم افزار، مجازی سازیمی باشد. در واقع با استفاده از مجازی سازی، عملکردها از سخت افزار مستقل شده و به صورت یک نمونه‌ی مجازی، شبیه‌سازی می‌شوند. این نمونه‌های مجازی، می‌توانند همان کارکرد نمونه‌های فیزیکی را داشته باشند.

راهکار مجازی سازی پلتفرم‌ها را قادر می‌سازد تا از قابلیت‌ها و دستگاه‌های مجازی مختلفی پشتیبانی کنند. به طوریکه این قابلیت‌ها می‌توانند زمانی که به آنها نیاز داریم مورد استفاده قرار بگیرند. این امر موجب صرفه جویی در هزینه ها و افزایش انعطاف پذیری شبکه می شود. مجازی سازی بسیاری از کارهایی که مدیران شبکه به صورت دستی انجام می دادند را اتوماتیک انجام می‌دهد.

در شبکه‌های سنتی، خدمات شبکه با استفاده از تجهیزات سخت افزاری (سوئیچ، روتر، فایروال و…) ارائه می‌شوند. خرید و پیاده سازی این تجهیزات، می‌تواند هزینه‌های زیادی را به سازمانها تحمیل کند. از طرفی مدیریت هر یک از این تجهیزات به صورت جداگانه، کار ساده‌ای نیست. از آنجاییکه پیاده سازی و نگهداری شبکه های سنتی، به مرور زمان پیچیده تر و پرهزینه تر می‌شوند، سازمانها در بخش زیادی از زیرساخت های خود به مجازی سازی شبکه روی آورده اند.

مجازی سازی شبکه چیست؟

شبیه سازی خدمات و قابلیت‌های شبکه در قالب یک شبکه‌ی منطقی را مجازی سازی شبکه گویند. درواقع مجازی سازی شبکه، دیوایس ها و قابلیت های شبکه را (سوئیچ، فایروال،load balancing و…) به صورت مجازی ارائه می کند.

مجازی سازی شبکه یکپارچگی بهتر با محیط مجازی و پشتیبانی گسترده از آن را فراهم می کند. این راهکار از سرویس‌های لایه 2 و 3 (سوئیچ ها و روتر ها) فراتر رفته، و سرویس های لایه 4 و 7 که شامل فایروال و load balancing می شود را ارائه می کند. علاوه بر اینها مجازی سازی شبکه، بسیاری از چالش های شبکه‌ای موجود در دیتاسنتر را برطرف می‌کند.

مجازی سازی شبکه به سازمانها کمک می‌کند تا به صورت متمرکز و بدون تماس فیزیکی با زیرساخت شبکه، آن را مدیریت کنند. از همه مهمتر، این راهکار سهولت در گسترش خدمات و تجهیزات، و همچنین توزیع و تنظیم بارکاری و منابع را به ارمغان می آورد. از اینرو سازمانها با خیال راحت می توانند نیاز های محاسباتی در حال رشد خود را برآورده کنند.

سایر ویدیوها