DNS

 DNS: انواع رکوردهای DNS، سرورهای DNS و Query های DNS

مفاهیم موردبحث در این مقاله:

  • 3 نوعDNS queries: بازگشتی، تکراری و غیر بازگشتی
  • 3 نوع سرور DNS: DNS Resolver، DNS Root Server و Authoritative Name Server
  • 10 نوع رکورد DNS رایج: ازجمله A، AAAA، CNAME، MX و NS

DNS چگونه کار می‌کند

DNS یک سیستم جهانی برای تبدیل آدرس‌های IP به نام‌های domain مشخص است. هنگامی‌که یک کاربر سعی می‌کند به یک آدرس وب مانند “example.com” دسترسی پیدا کند، مرورگر وب یک Query DNSرا در برابر یک سرور DNS اجرا می‌کند و نام میزبان را ارائه می‌دهد. سرور DNS نام میزبان را می‌گیرد و آن را به یک آدرس IP عددی تبدیل می‌کند که مرورگر وب می‌تواند به آن متصل شود.

مؤلفه‌ای به نام DNS Resolver مسئول بررسی موجودی نام میزبان در حافظه نهان محلی می باشد و در صورتی که این نام موجود نباشد با یک سری از سرورهای نام DNS ارتباط برقرار می کند تا درنهایت آی پی سرویسی را که کاربر می‌خواهد به آن دسترسی پیدا کند، دریافت کند و آن را به مرورگر یا برنامه برگرداند. این فرآیند معمولاً کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد.

انواع DNS : سه نوع Query DNS

سه نوع Query در سیستم DNS وجود دارد:

  1. Query بازگشتی

در یک Query بازگشتی، یک سرویس‌گیرنده DNS یک نام میزبان را ارائه می‌دهد و » DNS Resolver باید» پاسخی را ارائه دهد – در صورت یافت نشدن، با یک رکورد منبع مرتبط یا یک پیام خطا پاسخ می‌دهد. Resolver یک فرآیند جستجوی بازگشتی را از DNS Root Serverشروع می‌کند تا زمانی که سرور نام معتبر را پیدا کند.

  1. Query تکراری

در یک Query تکراری، یک سرویس‌گیرنده DNS یک نام میزبان را ارائه می‌دهد و DNS Resolver مناسب ترین پاسخی را که می‌تواند بازمی‌گرداند. اگر DNS Resolver رکوردهای DNS مربوطه را در حافظه پنهان خود داشته باشد، آن‌ها را برمی‌گرداند. در غیر این صورت، کاربر DNS را به DNS Root Server یا سرور نام معتبر دیگری که نزدیک‌ترین منطقه DNS موردنیاز است ارجاع می‌دهد .سپس کاربرDNS باید Query را مستقیماً در برابر سرور DNS که به آن ارجاع داده‌شده است، تکرار کند.

  1. Query غیر بازگشتی

Query غیر بازگشتی Query است که DNS Resolver از قبل پاسخ آن را می‌داند یا فوراً یک رکورد DNS را برمی‌گرداند زیرا قبلاً آن را در حافظه پنهان محلی ذخیره می‌کند، یا از یک سرور نام DNS که برای رکورد معتبر است سؤال می‌کند، به این معنی که قطعاً IP صحیح را برای آن نام میزبان دارد. در هر دو مورد، نیازی به دورهای اضافی Query وجود ندارد (مانند Queryهای بازگشتی یا تکراری) .در عوض، یک پاسخ بلافاصله به کاربر بازگردانده می‌شود.

 انواع DNS:  سه نوع سرور DNS

موارد زیر رایج‌ترین انواع سرور DNS هستند که برای resolve نام‌های میزبان در آدرس‌های IP استفاده می‌شوند.

DNS Resolver

یک DNS Resolver، برای دریافت DNS queries که شامل یک نام میزبان مشخص مانند «www.example.com» است، طراحی‌شده است و مسئول ردیابی آدرس IP آن نام میزبان است.

DNS Root Server

DNS Root Server اولین گام در حرکت از نام میزبان به آدرس IP است DNS Root Server .دامنه (TLD) را از درخواست کاربر استخراج می‌کند – برای مثال www.example.com -جزئیاتی را برای سرور نام TLD.com ارائه می‌دهد. در نتیجه، آن سرور جزئیاتی را برای دامنه‌های دارای منطقه DNS.com ازجمله “example.com” ارائه می‌دهد.

13 Root Serverدر سراسر جهان وجود دارد که با حروف A تا M نشان داده‌شده است و توسط سازمان‌هایی مانند کنسرسیوم سیستم‌های اینترنت، Verisign، ICANN، دانشگاه مریلند و آزمایشگاه تحقیقات ارتش ایالات‌متحده اداره می‌شود.

Authoritative DNS Server

سرورهای سطح بالاتر در رده بندی DNS تعریف می‌کنند که کدام سرورDNS، Authoritative Name Server برای یک نام میزبان خاص است، به این معنی که اطلاعات به‌روز را برای آن نام میزبان نگهداری می‌کند.

Authoritative Name Server آخرین توقف در Query سرور نام است – نام میزبان را می‌گیرد و آدرس IP صحیح را به DNS Resolverبرمی‌گرداند (اگر دامنه را پیدا نکرد، پیام NXDOMAIN را برمی‌گرداند).

انواع 10 : DNS نوع رکورد برتر DNS

سرورهای DNS یک رکورد DNS برای ارائه اطلاعات مهم در مورد یک دامنه یا نام میزبان، به‌ویژه آدرس IP فعلی آن ایجاد می‌کنند. رایج‌ترین انواع رکورد DNS عبارت‌اند از:

  • رکورد نگاشت آدرس (A Record) – که به‌عنوان رکورد میزبان DNS نیز شناخته می‌شود، نام میزبان و آدرس IPv4 مربوط به آن را ذخیره می‌کند.
  •  IP نسخه 6 رکورد آدرس (AAAA Record) – نام میزبان و آدرس IPv6 مربوطه آن را ذخیره می‌کند.
  • رکورد نام (CNAME Record) Canonical می‌تواند برای نام مستعار میزبان نام میزبان دیگر استفاده شود. هنگامی‌که یک سرویس‌گیرنده DNS رکوردی را درخواست می‌کند که حاوی یک CNAME است که به نام میزبان دیگری اشاره می‌کند، فرآیند DNS resolution بانام میزبان جدید تکرار می‌شود.
  • رکورد مبدل ایمیل (MX Record) یک سرور ایمیل SMTP را برای دامنه مشخص می‌کند که برای مسیریابی ایمیل‌های خروجی به سرور ایمیل استفاده می‌شود.
  • رکوردهای سرور نام (NS Record) مشخص می‌کند که یک منطقهDNS، مانند “example.com” به یک سرور نام معتبر خاص واگذار می‌شود و آدرس سرور نام را ارائه می‌دهد.
  • سوابق اشاره‌گر جستجوی معکوس (PTR Record) – به یک DNS Resolverاجازه می‌دهد یک آدرس IP ارائه کند و یک نام میزبان دریافت کند (جستجوی معکوس DNS).
  • رکورد گواهی(CERT Record)  گواهی‌های رمزگذاری – PKIX، SPKI، PGP و غیره را ذخیره می‌کند.
  • محل سرویس (SRV Record) – یک رکورد موقعیت مکانی سرویس، مانند MX اما برای سایر پروتکل‌های ارتباطی.
  • Text Record (TXT Record) معمولاً داده‌های خوانای ماشین مانند رمزگذاری فرصت‌طلبانه، چارچوب خط‌مشی فرستنده، DKIM، DMARC و غیره را حمل می‌کند.
  • Start of Authority (SOA Record) این رکورد در ابتدای یک فایل منطقه DNS ظاهر می‌شود و سرور نام معتبر برای منطقه DNS فعلی، جزئیات تماس برای سرپرست دامنه، شماره‌سریال دامنه و اطلاعات مربوط به تعداد دفعات اطلاعات DNS را که برای این منطقه باید تجدید شود نشان می‌دهد.
خدمات DNS 

اکنون‌که ما انواع اصلی زیرساخت‌های DNS سنتی را پوشش دادیم، باید بدانید که DNS می‌تواند چیزی بیش از «سیستم لوله‌کشی» اینترنت باشد.  DNS خدمات فوق العاده ای ارائه می دهد، ازجمله:

این قابلیت‌ها توسط سرورهای DNS نسل بعدی که قادر به مسیریابی و فیلتر کردن ترافیک هوشمند هستند امکان‌پذیر شده است .

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *