مقایسه شبکه SD-WAN و WAN

تفاوت بین TRADITIONAL WAN و SD-WAN چیست و کدام‌یک برای حرفه شما مناسب‌تر است؟

wan vs sdwan

روی آوردن به شبکه SD-WAN برای کسب‌وکارها در سراسر جهان در حال گسترش است. بر اساس تحقیقات شرکت Adroit Market Research، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی SD-WAN تا سال 2028 به 26 میلیارد دلار برسد.

بااین‌حال، استفاده از فناوری TRADITIONAL WAN هنوز روشی معتبر و قابل‌اعتماد برای ارائه و دریافت خدمات شبکه است. در برخی موارد، یک رویکرد ترکیبی قابل‌اجرا کاربردی‌ترین روش است. این امر درواقع به نیازها و موقعیت منحصربه‌فرد هر سازمان بستگی دارد.

فارغ از اینکه سازمان شما همچنان از فناوری TRADITIONAL WAN استفاده کند یا به‌طور کامل به SD-WAN تغییر کاربری داده باشد و یا از ترکیبی از این دو بهره ببرد، در این مقاله می‌توانید تمامی اطلاعات موردنیاز در مورد این دو فناوری را به دست آورید.

TRADITIONAL WAN چیست؟

فناوری TRADITIONAL WAN مدت‌هاست که برای زیرساخت‌های شبکه‌های فناوری اطلاعات، صدا و داده مورد استفاده قرار گرفته است. یک TRADITIONAL WAN که برای اتصال چندین شرکت استفاده می‌شود، شبکه‌های محلی(LAN) را از طریق روترها و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) به یکدیگر متصل می‌کند.

شبکه‌های TRADITIONAL WAN بیشتر به اتصالات سوئیچینگ با کمک برچسب‌زنی چند پروتکل اختصاصی (MPLS) برای ارائه اتصالات امن و مستقیم برای جریان ترافیک شبکه قابل‌اعتماد و کارآمد متکی هستند. با استفاده از این تکنیک می‌توانید ترافیک صوتی، ویدیویی و داده را در شبکه خود اولویت‌بندی کنید.

SD-WAN

ازآنجایی‌که ابزارها و برنامه‌های حیاتی برای کسب‌وکار، مجازی شده‌اند، ترافیک شبکه افزایش‌یافته است و به اتصالات MPLS یک TRADITIONAL WAN فشار زیادی وارد می‌شود. SD-WAN یک رویکرد منحصربه‌فرد برای شبکه‌های گسترده است زیرا فناوری‌های TRADITIONAL WAN مانند MPLS اختصاصی را با اتصالات باند پهن ارزان‌تر ترکیب می‌کند.

شبکه‌های SD-WAN دید وسیعی از کل شبکه WAN و توانایی اولویت‌بندی ترافیک شبکه در سراسر اتصالات مختلف را به سازمان‌ها ارائه می‌دهند. SD-WAN ترافیک را بررسی می‌کند و در لحظه بهترین مسیر را برای هر َپکِت داده انتخاب می‌کند.

با SD-WAN، سازمان‌ها می‌توانند تمام دفاتر خود را به یک شبکه مرکزی در محیط رایانش ابری متصل کنند که کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری را به همراه دارد.

معیار مقایسه SD-WAN با TRADITIONAL WAN

معیارهایی که برای مقایسه SD-WAN و TRADITIONAL WAN مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر است:

قابلیت اطمینان و اولویت‌بندی

به‌طورکلی، TRADITIONAL WAN هایی که بر روی MPLS اجرا می‌شوند، کیفیتی فوق العاده از خدمات (QoS)را ارائه می‌دهند، زیرا با جداسازی پَکِت ‌ها به‌صورت مجازی عملاً از Packet Loss جلوگیری می‌کنند. بیشتر اوقات، این مورد از طریق یک اتصال مدار حامل رده اجرا می‌شود. بااین‌حال، نکته‌ای که باید مدنظر قرارداد این است که پهنای باند MPLS از این نوع، معمولاً گران‌تر است.

تعیین اینکه کدام ترافیک اولویت بیشتری دارد ضروری است و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مطمئن شوند تماس‌هایشان قطع نمی‌شود. فناوری TRADITIONAL WAN امکان اولویت‌بندی را فراهم می‌کند و می‌تواند امکان پیش‌بینی و قابلیت اطمینان ترافیک را به شما ارائه دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه‌های اینترنت را می‌توان با SD-WAN کاهش داد. دلیل این امر این است که برای ارتقای پهنای باند خود و همچنین امکان ترکیب و تطبیق لینک‌های شبکه به روشی مقرون‌به‌صرفه، با توجه به نوع محتوا و اولویت، نیازی به پرداخت هزینه اضافه ندارید. SD-WAN می‌تواند روی 4G LTE و پهنای باند اینترنت اجرا شود که معمولاً هزینه کمتری نسبت به خدمات ارائه‌شده از طریق شبکه MPLS دارد.

SD-WAN به شما این امکان را می‌دهد که مهم‌ترین ترافیک داده خود را از طریق لینک شبکه مناسب همراه با ده‌ها گزینه اولویت‌بندی برنامه ارسال کنید. این امر منجر به تأخیر به میزان کم یا عدم وجود تأخیر و Packet Loss می‌شود. علاوه بر این، اگر قطعی رخ دهد، ترافیک شما فوراً جایگزین اتصال دیگری می‌گردد.

امنیت

TRADITIONAL WAN کاملاً امن در نظر گرفته می‌شود.  َپکِت‌هایی که از طریق اتصال MPLS ارسال می‌شوند خصوصی هستند و فقط بااتصال MPLS مقصد قابل‌مشاهده می‌باشند و امکان ارتباط ایمن بین سایت‌ها را فراهم می‌کنند.

SD-WAN با ارائه رمزگذاری سرتاسری از طریق اتصال (VPN) ترافیک داده شمارا ایمن نگه می‌دارد. این فناوری همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی لایه‌های امنیتی جانبی مانند فایروال و خدمات مرتبط را برای مدیریت یکپارچه تهدید، پیاده‌سازی و ادغام کنید.

کنترل و مقیاس‌پذیری

اعمال تغییرات در TRADITIONAL WAN، باید به‌صورت دستی انجام شود. این فرآیند نیازمند زمان طولانی‌تری است و کارایی شرکت‌های تازه تأسیس، به‌ویژه آن‌هایی که شعبات متعددی دارند را پایین می‌آورد.

درصورتی‌که با یک ارائه‌دهنده موفق خدمات همکاری داشته باشید SD-WAN را به‌عنوان یک‌ تکنولوژی نرم‌افزاری می‌توان متناسب با گسترش سازمان به سهولت توسعه داد.

SD-WAN در مقایسه با WAN معمولی

  • SD-WAN روی ترکیبی از اتصالات شبکه اجرا می‌شود که می‌تواند به کاهش هزینه کمک کند.
  • SD-WAN گزینه‌های اولویت‌بندی برنامه‌ها را ارائه می‌دهد و داده‌های مهم را از طریق مناسب‌ترین لینک شبکه ارسال می‌کند.
  • SD-WAN از رمزگذاری و VPN برای اتصالات شبکه سرتاسری ایمن استفاده می‌کند.
  • به‌روزرسانی و توسعه SD-WAN آسان است.
  • TRADITIONAL WAN ها در MPLS، QoS بی‌نظیری را ارائه می‌دهند، اما ممکن است گران‌تر باشند.
  • TRADITIONAL WAN قابلیت اطمینان و پیش‌بینی را با اولویت ترافیک بحرانی مانند صدا و تصویر، ارائه می‌دهد.
  • اتصال Traditional WAN’s MPLS بسیار امن است.
  • تغییرات در TRADITIONAL WAN باید به‌صورت دستی انجام شود.

درنهایت، انتخاب بین TRADITIONAL WAN و SD-WAN به وضعیت سازمان و زیرساخت فعلی شما بستگی دارد. بسیاری از سازمان‌ها در حال روی آوردن به SD-WAN هستند، اما شرایط متفاوت است. این موضوع به اهداف کوتاه‌مدت و نیازهای بلندمدت هر سازمان بستگی دارد.

 

 

منابع:

Simpson,S. (2017). SD-WAN vs. Traditional WAN. https://www.aureon.com/.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *