Replication چیست؟

Data Replication فرایند کپی کردن داده ها از یک مکان به مکان دیگر است. این فناوری به سازمان ها کمک می کند تا در صورت بروز فاجعه ، نسخه های بروز از داده های خود را در اختیار داشته باشند.

Replication می تواند در بستر storage area network ، local area network یا local wide area network و همچنین cloud انجام شود. برای مواردی همچون Disaster Recovery، فرایند Replication به طور معمول بین یک ذخیره سازه اولیه در یک مکان و ذخیره سازی در مکانی دیگر رخ می دهد.

data replication

انواع Data Replication

Replication در چهار مکان می تواند اتفاق بیفتد:

Replication مبتنی بر هاست:

Replication مبتنی بر هاست با بهرمندی از نرم افزار روی سرور از سرورها برای کپی کردن داده ها از یک سایت به سایت دیگر استفاده می کند. نرم افزار replication مبتنی بر هاست شامل ویژگی هایی از قبیل deduplication ، compression ، encryption و throttling می باشد.

Replication مبتنی بر Hypervisor:

Replication مبتنی بر Hypervisor نوعی Replication مبتنی بر هاست است که تمام ماشین های مجازی را از یک سرور هاست یا کلاستر هاست به دیگری Replicate می کند. از آنجایی که به طوری خاص برای ماشین های مجازی طراحی شده است ، در صورت از بین رفتن نسخه اولیه ماشین های مجازی ، Hypervisor Replication نگرانی های ما را برطرف خواهد کرد و می تواند روی سرورهایی اجرا شود که بطور طبیعی از Replication پشتیبانی نمی کنند. تمام Replication های مبتنی بر هاست از منابع CPU استفاده می کنند، که ممکن است بر Performance سرور تأثیر بگذارد.

Replication مبتنی بر استوریج:

Replication مبتنی بر استوریج به استوریج های سازگار اجازه می دهد تا با استفاده از نرم افزارهایشان به طور خودکار داده ها را بین استوریج ها کپی کنند. Replication مبتنی بر استوریج مقاومت پذیرتر است و در هنگام استقرار به هماهنگی مقطعی کمی نیاز دارد. اما محدود به محیط های ذخیره سازی یک دست است، زیرا به استوریج های منبع و اهداف مشابه ای نیاز دارد.

Replication مبتنی بر شبکه:

این Replication به طور معمول در محیط های ذخیره سازی ناهمگن صورت می گیرد – با هر استوریج ای کار می کند و از هر پلتفرم هاستی پشتیبانی می کند. Replication مبتنی بر شبکه نسبت به Replication استوریج و هاست، محصولات کمتری در بازار ارائه می کند.

Replication داده ها به صورت همزمان و غیر همزمان

Replication داده ها بسته به زمان وقوع می تواند همزمان (Synchronous) یا ناهمزمان (Asynchronous) باشد.

Synchronous Replication

Replication همزمان در لحظه صورت می گیرد و برای سازمان هایی کاربرد دارد که اهدافی با زمان کم در بازیابی اطلاعات را دنبال می کنند و قادر به از دست دادن اطلاعاتشان در لحظه نیستند. این در درجه اول با برنامه های کاربردی تراکنش بالا انجام می شود که در صورت عدم موفقیت به بازیابی های فوری نیاز دارند. این روش Replication گران تر است و همچنین Latency ایجاد می کند که باعث کندی در برنامه های اصلی و پر استفاده می شود.

Synchronous Replication با محصولات Replication مبتنی بر استوریج و اکثرا Replication مبتنی بر شبکه پشتیبانی می شود و به ندرت در مبتنی بر هاست استفاده می شود.

Asynchronous Replication

Replication ناهمزمان کمی با تاخیر صورت می گیرد. این دستگاه برای کار در فواصل دور طراحی شده و به پهنای باند کمتری نیاز دارد.

این Replication برای مشاغلی در نظر گرفته شده است که می توانند در مدت زمان طولانی تری از اهداف بازیابی مقاومت کنند. از آنجا که در زمان کپی تاخیر وجود دارد ، ممکن است دو نسخه داده همیشه یکسان نباشند زمانی این اتفاق می افتد که داده مان مکررا در حال تغییر باشد. Asynchronous Replication توسط Replication مبتنی بر شبکه ، استوریج و هاست پشتیبانی می شود.

Replication داده ها با فناوری های دیگر

 

Replication با استفاده از Snapshot

Data Replication یک فناوری مهم برای Disaster Recovery است. این فناوری اغلب با فناوری Snapshot ترکیب شده است ، که به کاربران امکان می دهد داده ها را به صورت دوره ای Replicate کنند که هنوز قادر به بازگشت به یک نقطه خاص از زمان، برای بازیابی هستند.

Replication با استفاده از Deduplication

Deduplication  که داده های اضافی را از بین می برد همچنین اغلب با Replication برای DR و تهیه نسخه پشتیبان استفاده می شود. Deduplication با نیاز به داده کمتری برای جابجایی در شبکه ، به Replication کمک می کند.

در نظر داشته باشید :

سازمان ها باید Replication خود را آزمایش کنند تا از پهنای باند کافی و کپی کردن داده های مناسب اطمینان حاصل کنند. همچنین ادمین ها باید اطمینان حاصل کنند که زیرساخت های موجود می توانند داده ها را به سرعت Replicate کنند تا از رشد داده ها و نرخ سرعت تغییر داده ها اطمینان حاصل کنند.

ادمین تهیه نسخه بکاپ، باید حجم داده های در حال replicate را در نظر بگیرد ، به خصوص اگر سازمان replication را به یک دیتاسنتر از راه دور انجام می دهد زیرا همگام سازی مقادیر زیادی از داده ها در یک اتصال کم سرعت ممکن است عملی نباشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *