بررسی اجمالیِ HPE SimpliVity

شرکت SimpliVity از جمله شرکت های متمرکز بر روی مبحث “hyperconverged infrastructure” بوده است که در حدود دو سال پیش شرکت HPE به خریداریِ آن اقدام نمود. سیستم های hyperconverged ، پردازش، ذخیره سازی و شبکه را در یک سیستم واحد ترکیب می کنند.

آشنایی با SimpliVity

شرکت HPE نرم افزار و سخت افزارِ SimpliVity را با سرورهای پیشرو در صنعت یکپارچه کرده است تا سهمی از بازار زیرساخت های در حال رشدِ Hyper-converged را به چنگ آورد. راهکارهای زیرساخت hyper-converged  موجود از شرکت HPE می توانند از افزودنِ تکنولوژی SimpliVity به خود بهره مند گردند که انعطاف پذیری بسیار، data protection ، compression ،  deduplication و بهینه سازی VM را با خود به همراه دارد.

شرکت HPE معماریِ پلتفرم SimpliVity Data Virtualization را به عنوان “یک فایل سیستم آگاه و ذخیره سازِ مبتنی بر object به همراه تکنیک های data optimization و data service” توصیف می کند. وجودِ data deduplication و data compression در طراحیِ HPE SimpliVity 380 منجر به کارایی مستمری در سراسرِ دستگاه خواهد شد. HPE پلتفرم های سرور پیشرویی را در اختیار دارد که به عنوان پایه ای برای موفقیت HPE SimpliVity به شمار می آیند.

HPE SimpliVity 380

HPE SimpliVity 380

از جنبه سخت افزاری، HPE SimpliVity بر بسترِ مدل های جدید از سرورهای HPE قرار می گیرد. با آنکه هنوز از سرورهای پیشین پشتیبانی می شود، هدف آنها تجمیع بیشتر آن با خطوط محصولاتِ ProLiant و Apollo است تا فرآیندهای پشتیبانی و اعتبارسنجی را ساده سازد. هرچند اساسا هنوز از جنبه سخت افزاری تغییر زیادی رخ نداده است. HPE simplivity 380 یک سیستم با 2U فضا و مبتنی بر سرور DL380 G10 است. این سیستم از OmniStack accelerator card برای انتقال فرآیندهای data reduction (فرآیند کاهش مقدار فضای لازم برای ذخیره سازی داده) از CPU به تراشه ASIC بهره می برد. تمهیدِ OmniStack که مبتنی بر PCIe است قابلیت هایی نظیر caching ، dedupe و compression را فعال می سازد و بخش مهمی از راهکار SimpliVity را تشکیل می دهد. از جمله ویژگی های OmniStack :

  • هر نود SimpliVity شامل یک OmniStack accelerator card می شود. همه داده ها بر روی DRAM موجود بر روی آن نوشته می شوند جایی که در آن write تایید شده است، این مشابه با فرآیند caching بر روی SAN است.
  • فرآیند compression و deduplication بر روی داده از طریق OmniStack انجام می شود. این مشابه با ایده ی استفاده از ASIC در استوریج 3PAR است، با به کار بردن یک قطعه سخت افزاری اضافی، انتقال فرآیندهای مرتبط با این کار به CPU ممکن می شود.

OmniStack accelerator card

محصولات HPE SimpliVity 380 G10

محصولات HPE SimpliVity 380 G10

شرکت HPE علاوه بر HPE SimpliVity 380 ، سیستم HPE SimpliVity دیگری مبتنی بر سرورهای Apollo را نیز ارائه نموده است. HPE SimpliVity 2600 حداکثر 4 عدد نود سرور مجزا را درون یک شاسی 2U واحد عرضه می کند. این راهکار بیشتر به منظور استفاده در مواردی همچون دفاتر شعبات سازمان ها (ROBO) ، دفاتر کوچک و VDI طراحی شده است جایی که اپلیکیشن های “حساس به تاخیر” کمتری وجود دارد و زیرساخت می تواند از این شاسی های کوچکتر و اشغال کمترِ فضا بهره مند شود. این راهکارها قابلیت های بکاپ و disaster recovery تعبیه شده ای را در خود همچون بارهای کاری مدیریتی فراهم می کنند.

محصولات HPE SimpliVity 2600

محصولات HPE SimpliVity 2600

HPE SimpliVity 2600

HPE SimpliVity 2600

اجزای HPE SimpliVity 2600

اجزای HPE SimpliVity 2600

برجسته ترین ارزشی که در جدول مشخصاتِ 2600 آمده است پیرامون انعطاف پذیری، سهولت در عملیات و ویژگی های availability است. قابلیت انعطاف پذیریِ آن به منظور پشتیبانی از هر دو هایپروایزرِ Hyper-V و VMware به همراه فضای cloud مخصوص به آنها است. هر چند که امروزه اکثر بیزینس ها بر پایه VMware است، Hyper-V نیز در بخش های خاصی همچون education محبوبیت دارد. در هر دو صورت، استقرار و مدیریت VM ها ساده است و عمدتا درون خود هایپروایزر انجام می شود که بدین معناست که HPE SimpliVity شامل بسیاری از فرآیندها و مدیریت اختصاصی نمی شود که با عملکردهای کاربر در تداخل است. HPE SimpliVity همچنین از بسیاری شرکت های شخص ثالث همچون Veeam پشتیبانی می کند.

محیط های دمو متنوعی برای کار با HPE SimpliVity وجود دارد و در نتیجه استفاده از آن را ساده می سازد. HPE SimpliVity یکپارچگی جامعی را با VMware ارائه کرده است که به کاربران اجازه می دهد تا ذخیره ساز و قابلیت ها را از طریق یک vSphere Web Client مدیریت کنند. این امر شامل عملیات کاملی از VM از جمله بازیابی یک VM ،بازیابی فایل های خاص یا تقسیم نمودن نواحی بکاپ به ازای هر VM می شود.

عملیات VMware

عملیات VMware

همچنین عملکردهای اصلی HPE SimpliVity درون کلاسترِ vSphere نهفته است که به کاربران اجازه ی مدیریت مواردی همچون ایجاد datastore جدید از ذخیره ساز موجود، مشاهده ظرفیت array ، مشاهده کارایی یا جستجو در سراسر بکاپ ها را می دهد.

ایجاد datastore در VMware از طریق عملیات HPE SimpliVity

ایجاد datastore در VMware از طریق عملیات HPE SimpliVity

HPE SimpliVity HyperGuarantee مجموعه ای از ویژگی هایی است که data efficiency و protection policy را در سراسر کلاستر تضمین می کند. همچنین تضمین کننده ی کانفیگ های ساده و fast recovery است. HPE SimpliVity علاوه بر این که یک سیستم HyperConverged Infrastructure است، همچنین برای data availability استفاده می شود. جهت فهم فوایدِ HPE SimpliVity در چگونگی برقراریِ availability ، باید چگونگیِ عملکرد نرم افزار آن را دریافت.

وجود Dedup pool های سراسری چیزی است که به پلتفرم اجازه خواهد داد که data efficient باشد. تنها بلوک های داده ی جدید به کلاسترهای دیگر برای replication فرستاده می شوند تا حجم فضای اشغال شده از ذخیره ساز را به حداقل برساند. این مسئله همچنین باعث خواهد شد که replication سریعتری برای داده های بکاپِ خود داشته باشد. این داده های کمتر، با سرعت بیشتری در فرآیند بکاپ منتقل می شوند، همچنین قادر خواهد بود که replicate داده را در سراسر لینک های شبکه ای که سرعت پایین تری دارند، انجام دهد. برخی ممکن است داده ها را بر روی لینک های ماهواره ای ارسال نمایند که عموما سرعتی پایین یا تاخیری بسیار زیاد برای مدیریت کردن دارند. برای افزایش سرعت انتقال داده تحت WAN ، سیستم HPE SimpliVity ردیابیِ بلوک های تغییر یافته یا replicate شده را کنار می گذارد. به جای آن یک الگوریتم و metadata را به کار می بندد تا تنها داده های منحصر به فردی را ارسال نماید که دریافت کننده پیش از این مشاهده نکرده است.

مدیریتِ سیاست های بکاپ از طریق vSphere به سادگی انجام می پذیرد.

سیاست های بکاپ در VMware

سیاست های بکاپ در VMware

شمایی از HPE SimpliVity

شمایی از HPE SimpliVity

RapidDR راهکاری است که برای مرتفع نمودنِ مسئله ی اصلی در هر سازمان، یعنی کاهش زمانِ downtime طراحی شده است. راهکار RapidDR از طریق خودکارسازی، روندِ off-site Data Recovery را تسهیل می کند و به آن سرعت می بخشد. این راهکار RPO (حداکثر مقدار مجاز برای data loss که سازمان می تواند بپذیرد) و RTO (حداکثر مدت زمانی که یک سازمان در اثر یک رویداد می تواند downtime را تحمل نماید) را از چندین روز یا چندین ساعت به چند دقیقه می کاهد. اولین گامی که HPE SimpliVity در این راستا بر می دارد، خودکارسازی فرآیندهای بازیابی است که شامل این خواهد شد که کدام VM ها روشن شده اند، تنظیمات آدرس IP و دیگر تنظیمات شبکه، مراکز منبع و اسکریپت های post-recovery . راه اندازیِ DR و اجرای آن به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه انجام می گیرد. خودکارسازی منجر به بهبود سازگاری و کاهش خطرات می شود. کاربران می توانند طرح هایی برای DR ترسیم نمایند که آنها را در بهترین وضعیت ممکنی قرار دهد که در آن با مشکلات حقوقی و مالی مواجه نشوند.

HPE SimpliVity RapidDR

HPE SimpliVity RapidDR

خلاصه

یکی از ویژگی های اصلیِ HPE SimpliVity، سهولت استفاده از آن و ادغامِ آن با محیط های VMware است. همچنین مجموعه ی کاملی از ویژگی های data availability و disaster recovery را پشتیبانی می کند. بیشتر دستگاه های HCI این نوع کارها را به برنامه های third party واگذار می کنند در حالی که HPE SimpliVity به خوبی آنها را ارائه می دهد.

HPE SimpliVity منحصرا بر روی سخت افزار HPE Proliant قرار دارد. در اجرای عملیات های سنگین ممکن است یک سرور نسبت به سروری دیگر از لحاظ مدیریتی یا دلایلی دیگر ترجیح داده شود، احتمال آن وجود دارد که HPE SimpliVity از این موقعیت ها بازنده بیرون بیاید. همچنین HPE SimpliVity هنوز تکنولوژی های ذخیره سازی نوظهور را پوشش نمی دهد. از همان آغاز تیم HPE SimpliVity به دنبال تسهیلِ عملیات مرتبط با IT بوده است و از این جنبه محصول موفق بوده است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *