لایسنس ویندوز سرور 2016

بررسی اجمالی محصولات :

ویندوز سرور 2016 یک سیستم عامل cloud-ready آماده است که از Workloads فعلی پشتیبانی می کند. این نسخه تکنولوژی نوآورانه ای را برای انتقال اطلاعات به Cloud در هنگام آماده سازی مشتری معرفی می کند. همچنین لایه های جدید و قدرتمند امنیتی را همراه با نوآوری الهام گرفته از مایکروسافت Azure برای برنامه ها و زیرساخت های کسب و کارهای قوی ارائه می دهد.

  • تقویت امنیت در سیستم عامل مشتریان می تواند به جلوگیری از حملات مخرب و شناسایی فعالیت های مشکوکی که در آن جریان دارد، کمک کند؛ حملات در سیستم عامل و Workloads آن ها. به ویژگی های امنیتی ساخته شده در ویندوز سرور 2016 به منظور کنترل دسترسی منحصر به فرد، حفاظت از ماشین های مجازی و سخت شدن پلت فرم در برابر تهدیدات جدید می توانید اعتماد کنید.
  • کارآمدی بیشتر به وسیله یک دیتا سنتر software-defined، مشتریان توسط نرم افزار می توانند انعطاف پذیری و کنترل را برای دیتا سنتر خود به ارمغان آورند در حالی که هزینه ها را از طریق پردازش، ذخیره سازی، و شبکه بندی مبتنی بر software-defined کاهش می دهند. مرکز داده می تواند با یک سیستم عامل اتوماتیک و انعطاف پذیر اجرا شود و مشتریان می توانند به بسیاری از ویژگی های Cloud-efficient که در پایگاه داده مایکروسافت Azure وجود دارد دسترسی پیدا کنند.
  • سرعت در نوآوری از طریق بارهای کاری اپلیکیشن های cloud-ready. مشتریان می توانند برنامه های موجود خود را با خاطرجمع در ویندوز سرور 2016 نصب و اجرا کنند تا آنها را به مدل های Cloud-Native جدید تبدیل کنند. به توسعه دهندگان در نوآوری و ایجاد برنامه های کاربردی در محل و Cloud با استفاده از آخرین تکنولوژی ها نظیر Container (محیطی منطقی است که بر روی یک کامپیوتر ساخته می شود جایی که یک اپلیکیشن می تواند اجرا شود. Container و اپلیکیشن مهمان در آن از منابع سخت افزاری کامپیوتر میزبان منتزع می شوند) Microservice (تقسیم بندی اپلیکیشن به بخش ها یا سرویس هایی کوچک، سبک، مستقل و قابل مدیریت) و Nano Server کمک می کند.

بررسی و مقایسه نسخه:

محصول ویندوز سرور 2016 بسیار ساده است، و همچنین برای مشتریان ساده خواهد بود که با توجه به نیازشان نسخه مورد نظر را انتخاب کنند. از میان سه نسخه اولیه ویندوز سرور، بر اساس اندازه سازمان و همچنین نیازهای مجازی سازی و دیتا سنتر، می توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

نسخه Datacenter ایده آل برای محیط های دیتا سنتر بسیار مجازی شده و software-defined است.

نسخه Standard ایده آل برای مشتریان با محیط های کم تراکم یا غیر مجازی است.

نسخه Essential برای کسب و کارهای کوچک با حداکثر 25 کاربر و 50 دستگاه مناسب است که سرورهایی با یک یا دو پردازنده را اجرا می کنند. Essential گزینه خوبی برای مشتریان است در حالی که نسخه Foundation، با ویندوز سرور 2016 در دسترس نیست.

بررسی و مقایسه ویژگی ها :

همانند نسخه های قبلی، نسخه های ویندوز سرور 2016 Standard و Datacenter شامل قابلیت های اصلی ویندوز سرور و ارائه حقوق مجازی سازی متفاوت هستند. ویژگی های جدید به هر دو نسخه ویندوز سرور 2016 اضافه شد، از جمله Host Guardian Service و نانو سرور. نسخه ويندوز سرور 2016 Datacenter شامل ويژگي هاي اضافي مانند محافظت از دستگاه هاي مجازي (Shielded Virtual Machines) ،software-defined networking )  ( ، Direct Space Storage و Replica Storage است.

مروری بر لایسنس سرور :

با راه اندازی ویندوز سرور 2016 نسخه Datacenter و ویندوز سرور 2016 نسخه استاندارد، مبنای لایسنس ویندوز سرور 2016 از پردازنده به Core تغییر کرده است. برای هر دو نسخه Standard و Datacenter ، تعداد لایسنس های Core برابر با تعداد Core های فیزیکی در سرور لایسنس شده است، با حداقل 8 Core لایسنس در هر پردازنده فیزیکی و حداقل 16 Core لایسنس در هر سرور. لایسنس های Core در 2 بسته و 16 بسته عرضه می شود.

حقوق مجازی سازی :

نسخه Datacenter – زمانی که تمام Core های فیزیکی در سرور لایسنس دارند، نسخه ویندوز سرور Datacenter حق استفاده از محیط های سیستم عامل نامحدود (OSEs) یا Hyper-V و ویندوز سرور نامحدود را در سرور دارای لایسنس فراهم می کند.

نسخه Standard – زمانی که تمام Core های فیزیکی در سرور لایسنس دارند ، نسخه ویندوز سرور Standard حق استفاده از دو محیط سیستم عامل (OSEs) یا Hyper-V و ویندوز سرور نامحدود را در سرور دارای لایسنس فراهم می کند.

  • به عنوان مثال ، یک سرور 2 پردازنده با 8 Core در هر پردازنده نیاز به 16 Core لایسنس ( به عبارت دیگر ، یک بسته لایسنس 16 هسته ای یا دو بسته لایسنس 8 هسته ای ) و حق دسترسی به دو OSEs یا دو Hyper-V دارد. در مورد این مثال ، برای هر یک از دو OSE اضافی یا دو Hyper-V که مشتری مایل به استفاده است ، لایسنس های 16 Core لایسنس دیگر باید به سرور اختصاص داده شود.
  • لایسنس های نسخه Standard از یکی از نمونه های اجرا شده از نرم افزار سرور در OSE فیزیکی در سرور دارای لایسنس ( علاوه بر دو OSE های مجازی ) استفاده می کنند ، اگر OSE فیزیکی صرفا برای Host و مدیریت OSE های مجازی استفاده شود.

نسخه Essential – هر لایسنس سرور حق استفاده از یک نمونه اجرا شده از نرم افزار سرور را در OSE فیزیکی یا OSE مجازی در سرور دارای لایسنس فراهم می کند.

لایسنس سرور نانو :

سرور نانو یک گزینه نصب انتخابی است که یک مدل سرویس های فعال تر را فراهم می کند ، که شبیه به ویندوز 10 است. این انتشارات دوره ای به نام Current Branch for Business (CBB)  شناخته می شوند. این رویکرد از مشتریانی پشتیبانی می کند که در حال حرکت به سوی “Cloud Cadence” و چرخه های توسعه سریع هستند و می خواهند نوآوری را سریعتر انجام دهند. با استفاده ازCurrent Branch for Business (CBB)  همچنان به دریافت ویژگی ها و قابلیت های جدید ادامه می دهد.

به همین دلیل لازم است تا Software Assurance ، نانو سرور را به کار ببرند. مشتریان با Software Assurance فعال در لایسنس های ویندوز سرور Standard یا Datacenter ، می توانند نانو سرور و خصوصیات گسترش یافته اش را نصب و استفاده کنند. Software Assurance فعال نیز در Windows Server Base CALs مورد نیاز است. اگر مشتری دارای لایسنس دسترسی به قابلیت های پیشرفته سرور مانند Remote Desktop Services است، Software Assurance فعال نیز بر روی آن Windows Server Additive CALs مورد نیاز است.

 

تعیین تعداد مورد نیاز لایسنس :

لایسنس نرم افزار سرور برای ویندوز سرور 2016 نسخه Standard و Datacenter نیازمند لایسنس های Core می باشند. برای هر سرور ، تعداد لایسنس های Core  برابر با تعداد Core های فیزیکی در سرور دارای لایسنس می باشد ، با حداقل 8 Core لایسنس در هر پردازنده فیزیکی و حداقل 16 Core لایسنس در هر سرور. لایسنس های Core در 2 بسته و 16 بسته عرضه می شود.

حداقل الزامات نسخه Standard و Datacenter :

جدول زیر نمونه هایی برای تنظیمات مختلف سرور و حداقل تعداد Core لایسنس مورد نیاز است.

 

 

نسخه Standard :

زمانی که تمام Core ها بر روی سرور دارای لایسنس می باشند ( با حداقل 8 Core لایسنس در هر پردازنده فیزیکی و حداقل 16 Core لایسنس در هر سرور ) ، نسخه Standard دارای حق استفاده از دو OSE یا دو Hyper-V و ویندوز سرور نامحدود می باشد.

نسخه Datacenter :

زمانی که تمام Core ها بر روی سرور دارای لایسنس می باشند ( با حداقل 8 Core لایسنس در هر پردازنده فیزیکی و حداقل 16 Core لایسنس در هر سرور ) ، نسخه Datacenter دارای حق استفاده از OSE نامحدود ، Hyper-V و ویندوز سرور می باشد.

الزامات لایسنس OSE های اضافی برای نسخه Standard :

نسخه Standard دارای حق استفاده از دو محیط سیستم عامل (OSEs) یا دو Hyper-V و ویندوز سرور نامحدود است زمانی که تمام Core ها در سرور لایسنس شده ( با حداقل 8 Core لایسنس در هر پردازنده فیزیکی و حداقل 16 Core لایسنس در هر سرور ) و یک سرور دارای لایسنس می باشد ، مشتری ممکن است مایل به لایسنس سرور برای OSE های اضافی یا Hyper-V باشد. این تمرین اغلب به عنوان “Stacking” شناخته می شود و با نسخه Standard مجاز است.

جدول زیر نمونه هایی از سناریو های ” Stacking” برای تنظیمات مختلف سرور، حداقل تعداد لایسنس های مورد نیاز و تعداد نتیجه های OSE یا Hyper-V تهیه شده را ارائه می دهد. به عنوان یک قاعده، برای هر مجموعه اضافی از دو OSE یا دو Hyper-V که مشتری مایل به استفاده است ، سرور باید مجددا برای همان تعداد از Core ها لایسنس دار شود. توجه داشته باشید که نسخه Datacenter دارای حق مجازی سازی نامحدود است بنابراین “Stacking ” لازم نیست.

مرور لایسنس دسترسی به سرور:

دسترسی به نرم افزار سرور برای ویندوز سرور 2016 نسخه های Standard و Datacenter نیاز به لایسنس های دسترسی دارد.

دو نوع لایسنس دسترسی وجود دارد : Client Access Licenses (CALs) و اتصالات خارجی . دو دسته لایسنس دسترسی وجود دارد: Base و Additive . دو نوع CAL وجود دارد: User و Device . یک نوع اتصال خارجی وجود دارد. برای جزئیات کامل روی دسترسی لایسنس به سرور ، به شرایط محصولات مراجعه کنید.

دسترسی به نرم افزار سرور برای ویندوز سرور 2016 نسخه Datacenter و Standard نیاز به لایسنس دسترسی مشتری (CALs) یا اتصال خارجی (External Connectors) دارد. CAL ها برای کاربرانی که یا کارمندان مشتری یا وابسته های آن هستند، یا پیمانکاران داخلی و یا شرکت های وابسته خود و یا نمایندگان محلی در نظر گرفته شده اند.  CAL ها ، همچنین برای کاربرانی که نه کارکنان مشتری یا کارمندان وابسته به آن هستند، و نه پیمانکاران داخلی و یا شرکت های وابسته به آن، و یا کارکنان داخلی نیستند نیز در نظر گرفته شده اند.

CALs : هر کاربر یا دستگاهی که به سرور های لایسنس شده دسترسی دارد به CAL ویندوز سرور (Base CAL) نیاز دارد. هر کاربر یا دستگاهی که به قابلیت های پیشرفته در سرور لایسنس شده دسترسی پیدا می کند، نیاز به CAL مربوطه (Additive CAL) دارد. Additive CAL ها باید علاوه بر Base CAL های مربوطه برای دسترسی به قابلیت های پیشرفته لایسنس دار شوند.

External Connectors : دسترسی خارجی به سرور های لایسنس شده به CAL ها (Base CALs) برای هر کاربر یا دستگاه دسترسی یا یک اتصال دهنده خارجی ویندوز سرور (Base CALs) برای هر سرور که دسترسی دارد نیاز دارد. دسترسی خارجی به قابلیت های پیشترفته در سرور های لایسنس شده ، نیاز به CAL مربوطه (Additive CAL) برای هر کاربر یا دستگاه دسترسی و یا اتصال خارجی (Additive EC) برای هر سرور قابل دسترسی است. لایسنس دسترسی خارجی Additive برای دسترسی به قابلیت های پیشرفته در سرور لایسنس شده ، باید علاوه بر لایسنس های دسترسی Base متناظر، اعمال شود.

Base and Additive licenses :

هر لایسنس دسترسی Base ، دسترسی به قابلیت سرور و نمونه هایی از نرم افزار سرور روی سرور لایسنس شده را فراهم می کند. هر لایسنس دسترسی Additive دسترسی به قابلیت های پیشرفته سرور از نرم افزار سرور روی سرور لایسنس شده را فراهم می کند.

Additive CALs (or ECs) باید علاوه بر Base CALs (or ECs) لایسنس شده باشند.

ویندوز سرور CALs 2016 و اتصالات خارجی اجازه دسترسی به نسخه متناظر نرم افزار ویندوز سرور 2016 و نسخه های ویندوز سرور 2016 دارند.

الزامات برای کاربران داخلی – لایسنس دسترسی مشتری (CAL) :

استفاده از لایسنس های دسترسی مشتری (CALs) یا اتصالات خارجی (EC) :

CAL ها و EC ها اجازه دسترسی به نمونه های نرم افزار سرور را روی سرور های لایسنس شده می دهند. CAL ها و EC ها اجازه دسترسی به همان نسخه یا نسخه های قبلی نرم افزار سرور را می دهند. تمام دسترسی به نرم افزار سرور نیاز به مجوز CALs، ECs، یا CAL Equivalent دارند.

CAL ها و EC ها در موارد زیر مورد نیاز نیستند:

برای دسترسی از طریق یک سرور لایسنس شده دیگر (به عنوان مثال، یک سرور لایسنس شده که دسترسی یابد به یک سرور لایسنس شده دیگر).

برای دسترسی به نرم افزار سروری که در حال اجرای بارکاری وب (مانند محتوا در یک راهکار وب اینترنتی در یک وبسایت قابل دسترس عمومی) و یا بارکاری محاسبات با کارایی بالا (HPC) (مانند نرم افزار سرور مورد استفاده برای اجرای Cluster Node در ارتباط با دیگر نرم افزار های Cluster Node به منظور حمایت از برنامه های HPC Cluster).

برای دسترسی به یک OSE فیزیکی صرفا برای Hosting و مدیریت OSE های مجازی (به عنوان مثال، اگر 2016 در یک OSE فیزیکی به عنوان hypervisor استفاده شود، اما همه OSE های مجازی 2012 هستند، فقط CAL 2012 یا EC مورد نیاز است).

مزایای تضمین های نرم افزاری :

مشتریان Microsoft Commercial Licensing با Software Assurance فعال چیزی بیشتر از نرم افزار و خدمات مایکروسافتشان با دسترسی به مجموعه ای منحصر به فرد از فناوردی ها و حقوق لایسنس برای کمک به استفاده از محصولات موثر مایکروسافت را به دست می آورند. در اینجا لیستی از چند مزیت است که مشتریان می توانند با Software Assurance برای ویندوز سرور دریافت کنند:

 

New version rights :

ارتقا لایسنس هر یک از محصولات تحت پوشش Software Assurance فعال تا جدیدترین نسخه که در دسترس است.

Planning services :

دریافت کمک در برنامه ریزی عمیق از شرکای واجد شرایط مایکروسافت یا سرویس های مایکروسافت برای کمک به ارزیابی و ایجاد یک طرح ساخت یافته برای راه اندازی راه حل های مایکروسافت. خدماتی نظیر Private Cloud, Management & Virtualization Deployment Planning Services (PVDPS) و تحلیل اساسی، کسب و کار، روند و روش های فنی که مشتریان نیاز دارند مرکز داده خود را بهینه سازی سازی کنند را ارائه می دهد.

Step-up licenses:

مشتریان با Software Assurance فعال می توانند از نسخه های پایین تر به نسخه بالاتر از محصولات خاص (از جمله ویندوز سرور 2016 Standard به ویندوز سرور 2016 Datacenter) مهاجرت کنند. توجه داشته باشید که ویژگی لایسنس Step-up در Open License وجود ندارد.

24×7 problem resolution support:

شامل پشتیبانی تلفن در سراسر ساعت روز برای مسائل مربوط به کسب و کار بحرانی، علاوه بر این، پشتیبانی از ایمیل های نامحدود برای مشکلات غیر بحرانی در دسترس است.

Back-up for disaster recovery:

لایسنس اضافی برای سرور های مورد استفاده به عنوان پشتیبان گیری آفلاین (“Cold”) ، برای کمک به مشتریان برای recover کردن در صورت وقوع فاجه است.

Azure Hybrid Benefit for Windows Server:

مشتریان می توانند Upload کنند و خودشان از Windows Server images روی Microsoft Azure از طریق ماشین های مجازی (“Base Instances”) استفاده کنند و تنها هزینه استفاده از خدمات نمونه های Base Instance را پرداخت کنند.

نانو سرور :

مشتریان با Software Assurance فعال روی ویندوز سرور Standard و Datacenter لایسنس شده می توانند از ویژگی های Nano Server استفاده کنند. Software Assurance فعال نیز روی لایسنس های Base Access و لایسنس های Access Additive پیشنهاد می شود.

حقوق Disaster Recovery :

برای هر نمونه از نرم افزار مجاز سرور که یک مشتری در یک OSE مجازی یا فیزیکی لایسنس شده اجرا می کند ، آن ها ممکن است یک نمونه Backup در یک OSE فیزیکی یا مجازی را روی همان سرور لایسنس شده (1) به Disaster Recovery و استفاده مشتریان اختصاص دهند ، (2) برای نمونه های نرم افزار واجد شرایط به غیر از ویندوز سرور ، روی Microsoft Azure Services ، با توجه به اینکه نمونه Backup از طریق Azure Site Recovery به Azure مدیریت می شود.

نمونه Backup می تواند در طول دوره های استثنائی زیر اجرا شود :

  • برای دوره های کوتاه تست Disaster Recovery ظرف یک هفته در 90 روز.
  • در طول یک Disaster، در حالی که سرور اصلی هنگام Recovery خاموش می باشد.
  • در زمان وقوع یک فاجعه ، برای یک دوره کوتاه ، برای انتقال بین سرور تولید اولیه و سرور بازیابی فاجعه کمک کند.

برای استفاده از نرم افزار تحت حقوق Disaster Recovery ، مشتری باید از شرایط زیر پیروی کند :

OSE روی سرور Disaster Recovery نباید در هر زمان دیگری اجرا شود به غیر از موارد فوق.

OSE روی سرور Disaster Recovery نباید در همان Cluster به عنوان سرور تولید قرار گیرد.

به غیر از نمونه های Backup در حال اجرا روی Microsoft Azure Services ، لایسنس ویندوز سرور برای سرور Disaster Recovery نیازی نیست اگر رول و نقش Hyper-V در ویندوز سرور برای Replicate کردن OSE های مجازی از Production Server در یک Primary Site به یک سرور Disaster Recovery Server استفاده شده است.

سرور Disaster Recovery ممکن است تنها برای اجرای نرم افزار مجازی سازی سخت افزار ( همچون مجازی سازی Hyper-V ) ، ارائه خدمات مجازی سازی سخت افزار ، اجرای Agent های نرم افزاری برای مدیریت نرم افزار مجازی سازی سخت افزار ، سرویس دهی به عنوان یک مقصد برای Replication ، دستیابی به replicated virtual OSEs ، تست Failover ، و یا در انتظار برای Failover شدن OSE های مجازی استفاده می شود.

بارهای کاری Disaster Recovery را اجرا کنید همانطور که در بالا توضیح داده شد.

سرور Disaster Recovery ممکن است به عنوان یک Production Server استفاده نشود.

استفاده از نمونه نرم افزار Backup باید با شرایط لایسنس نرم افزار مطابقت داشته باشد.

هنگامی که فرایند Disaster Recovery کامل می شود و سرور Recover شده ، نسخه Backup نمیتواند در هر زمان دیگری اجرا شود، به غیر از زمان های مجاز در اینجا.

حفاظت از پوشش دهی Software Assurance برای تمام CAL ها ، لایسنس های External Connector و لایسنس های Server Management ، تحت دسترسی آن ها به نمونه Backup و مدیریت OSE هایی است که در این نرم افزار اجرا می شود.

حق درخواست مشتری برای اجرای نمونه های Backup به پایان می رسد زمانی که Software Assurance نرم افزارتان به پایان می رسد.

مزایای ویژه Software Assurance به واسطه Commerical Licensing Program ( مانند یک Enterprise Agreement یا Open Value Agreement ) و محصول تغییر می کنند.

مهاجرت Software Assurance و امتیاز لایسنس :

Version upgrade rights – Windows Server Essentials edition

مشتریان Commercial Licensing با Software Assurance فعال روی ویندوز سرور لایسنس شده نسخه Essential از اکتبر 1, 2016 واجد شرایط ارتقا به ویندوز سرور Essentials 2016 هستند. اطلاعات زیر خلاصه ای را ارائه می دهد.

امتیاز لایسنس Core – نسخه ویندوز سرور Standard و Datacenter :

مشتریان Commercial Licensing با Software Assurance فعال روی لایسنس های پردازنده ویندوز سرور Standard یا Datacenter از تاریخ 1 اکتبر 2016 واجد شرایط دریافت لایسنس هستند. اطلاعات زیر خلاصه ای را ارائه می دهد.

لایسنس (Original equipment manufacturer (OEM – ثبت نام در Software Assurance :

Software Assurance برای آخرین نسخه ( تعیین شده توسط آخرین نسخه موجود در Commercial Licensing Service Center ) از نرم افزار در دسترس است : ویندوز سرور 2016 . مشتریان باید 90 روز پس از خرید، Software Assurance را بدست آورند. (جزئیات بیشتر در مورد محصولات مایکروسافت را ببینید). اگر یک مشتری Software Assurance را برای یک لایسنس OEM بدست آورد، استفاده از این نرم افزار به شرایط  Microsoft Product Terms برای آن محصول به شرایط و ضوابط موافقت نامه سازمانشان Commercial Licensing agreement مربوط می شود.

لایسنس Core ، Software Assurance :

مشتریان Commercial Licensing با Software Assurance فعال روی لایسنس های پردازنده ویندوز سرور Standard یا Datacenter از تاریخ 1 اکتبر 2016 واجد شرایط دریافت لایسنس شدند. اطلاعات زیر خلاصه ای را ارائه می دهد.

مایکروسافت در حال فراهم کردن امتیاز لایسنس به Software Assurance مشتریان می باشد تا به راحتی از لایسنس ویندوز سرور 2012 R2 ( مبتنی بر پردازشگر ) به لایسنس ویندوز سرور 2016 ( مبتی بر Core ) منتقل شوند. امتیازات از لایسنس های Core برای مشتریان لایسنس های کافی فراهم می کند تا به همان تعداد از بارهای کاری (OSEs) در پیکربندی سرورشان ادامه دهد.

ویندوز سرور 2012 R2 آخرین نسخه ویندوز سرور لایسنس شده تحت Processor / CAL بود. ویندوز سرور 2016 لایسنس شده تحت مدل جدید Per Core / CAL مجاز است. مشتریان با Software Assurance روی پردازشگر لایسنس شده در راه اندازی ویندوز سرور 2016 (1 اکتبر 2016) برای استفاده از بعضی حقوق و امتیازات واجد شرایط هستند.

لایسنس های واجد شرایط عبارتند از پرازنده لایسنس شده ویندوز سرور با Software Assurance فعال که توسط مشتری به عنوان دسترسی عمومی (1 اکتبر 2016 ) به دست می آید و هرگونه پردازنده لایسنس شده ویندوز سرور با Software Assurance فعال پس از آن تحت توافق مشابه از طریق یک برنامه درست True-up به دست می آید.

مشتریانی که لایسنس های واجد شرایط دارند ممکن است نسخه ی مشابه ویندوز سرور 2016 را ارتقا دهند در و عوض از آن نسخه های قبلی ویندوز سرور ، در طول مدت زمان فعلی ، پوشش Software Assurance را استفاده کنند.

پس از انقضای دوره فعلی پوشش Software Assurance در لایسنس های  واجد شرایط ، مشتریانی که لایسنس های دائمی دریافت کرده اند، امتیازات کامل Core Licenses را دریافت خواهند کرد و همچنین واجد شرایط به دریافت امتیازات Additional Core هستند. امتیازات Core برای مشترکان که گزینه خرید را انتخاب می کنند اعطا می شود.

لایسنس های Core Full: هر لایسنس واجد شرایط 16 Core لایسنس اصلی برای ویندوز سرور 2016 اعطا خواهد شد.

لایسنس های Additional Core : برای سرور های دارای بیش از 8 Core در هر پردازنده و بیش از 16 Core در هر سرور.

برای امتیازات لایسنس Additional Core واجد شرایط بمانید ، مشتریان باید یک رکورد از سخت افزار فیزیکی و پیکربندی سرور لایسنس شده را که لایسنس های واجد شرایط آنها اختصاص داده شده، ایجاد و نگهداری کنند. یک رکورد باید تا تاریخ 30 سپتامبر 2019 یا تاریخ انقضاء مدت Software Assurance برای لایسنس های واجد شرایط  ، هر کدام که پیش تر است، ایجاد شود.

برای ایجاد رکورد ، مشتریان ممکن است از تکنولوژی نرم افزار (Inventory Logging (SIL  یا هر نرم افزار معادل آن استفاده کنند. SIL با نرم افزار ویندوز سرور 2016 گنجانده شده است و در سرورهای ویندوز سرور 2012 R2، 20012 و 2008 R2 نیاز به نصب دارد. برای ویندوز سرور 2008 و قبل ، مایکروسافت ابزارهای (Microsoft recommends the Microsoft Assessment and Planning (MAP را توصیه می کند.

برای مشتریان اشتراک، ارسال و یا ارائه اسناد سرور با مایکروسافت پس از انقضا یا تمدید برای دریافت امتیاز لایسنس Additional Core لازم نیست. با این حال، مشتری باید اسناد را به عنوان مدرکی از صلاحیت واجد شرایط بودن لایسنس Additional Core اصلی داشته باشد، باید سناریوی صدور لایسنس یا انطباق با اعتبار سنجی مورد نیاز باشد.

امتیازات لایسنس Additional Core برای “Stacked licenses” برای نسخه های Standard قابل اجرا هستند. امتیازات لایسنس Additional Core برای “Stacked licenses” در نسخه های Datacenter قابل اجرا نیستند. “Stacked license” به معنی لایسنس واجد شرایط است که به یک سرور لایسنس شده، بیش از حداقل تعداد مورد نیاز برای اجرای نرم افزار سرور در آن سرور اختصاص داده شده است.

برای مثال ، یک سرور دارای دو پردازنده حداقل به یک لایسنس 2 پردازنده برای ویندوز سرور 2012 R2 Standard یا یک لایسنس دو پردازنده برای ویندوز سرور 2012 R2 Datacenter نیاز دارد. در این مثال ، هر لایسنس ای که به این سرور اختصاص داده شده بیش از حداقل مورد نیاز ”Stacked licenses”  در نظر گرفته شده است.

لایسنس Full و Additional Core در مورد تجدید Software Assurance برای ویندوز سرور و یا برای مشتریانی که پوشش Software Assurance را تمدید نمی کنند، بر ارتقاء به ویندوز سرور 2016 اثر می گذارد. لایسنس Full و Additional Core لایسنس های واجد شرایط مشتریان را جایگزین می کند. با لایسنس های Core ، استفاده از ویندوز سرور 2016 و نسخه های قبلی، مستلزم صدور لایسنس و استفاده از حقوق مبتنی بر Core می باشد.

پس از گذشت از پوشش Software Assurance مشتری، لایسنس Additional Core دیگر ممکن است به سرور دیگری اختصاص داده نشده و از امتیازات لایسنس Full Core در ارتباط با لایسنس واجد شرایط یکسان استفاده شود.

امتیازات لایسنس Core مثال برای نسخه Datacenter :

جدول زیر نمونه هایی از پیکربندی های مختلف سرور را ارائه می دهد، حداقل تعداد لایسنس های پردازنده های R2 2012 که نیاز به لایسنس هر سرور دارند، و تعداد امتیازات لایسنس های Core ، Windows Server 2016 پیشنهاد شده است. امتیازات لایسنس Core کافی را برای ادامه کار با همان حجم بارکاری (OSE) روی سرور موجود فراهم می کند.

یک لایسنس پردازنده Datacenter 2012 R2 دو پردازنده را پوشش می دهد و حقوق OSE های نامحدود را بر روی یک سرور لایسنس کامل تامین می کند. لازم نیست که “Stack license” را در بیش از حداقل مورد نیاز قرار دهید. هر “Stack license” برای Datacenter سرور امتیازات لایسنس Full Core را دریافت می کند. امتیازات لایسنس Additional Core در “Stacked license” برای Datacenter قابل اجرا نیست.

 

امتیازات لایسنس Core مثال برای نسخه Standard :

یک لایسنس پردازنده Standard 2012 R2 دو پردازنده را پوشش می دهد و حقوق 2 OSE را بر روی یک سرور لایسنس کامل تامین می کند. برای حقوق OSE های اضافی ، مشتری ممکن است “Stacked licenses” بیش از حداقل نیاز داشته باشد. در چنین مواردی، هر “Stacked license” برای Standard تعیین شده سرور امتیازات لایسنس Full Core را دریافت می کند و برای امتیازات لایسنس Additional Core واجد شرایط است.

Additional Core License grants – Microsoft Inventory Solutions :

برای واجد شرایط بودن امتیازات لایسنس Additional Core ،مشتریان باید یک رکورد از سخت افزار فیزیکی و پیکربندی سرور لایسنس شده را که لایسنس های واجد شرایط به آنها اختصاص داده شده، ایجاد و نگهداری کنند. برای ایجاد رکورد، مشتریان ممکن است از تکنولوژی لیست وقایع سیستم نرم افزار مایکروسافت  Microsoft Software Inventory Logging (SIL) یا هر نرم افزار مشابه استفاده کنند.

مایکروسافت دو راه حل برای کمک به برنامه ریزی یک مهاجرت از سرور های مشتری که لایسنس های مبتنی بر پردازنده های ویندوز سرور 2012 R2 را داراست به لایسنس های مبتنی بر هسته ویندوز سرور 2016 را ارائه می دهد. ابزار لیست وقایع نرم افزار (SIL) یا سیستم برنامه و ارزیابی مایکروسافت Microsoft Assessment and Planning (MAP) Toolkit (MAP) ، هر دو این ابزار ها ، ابزاری  برای تحلیل و گزارش گیری را فراهم می کند.

  • SIL: توصیه شده برای سرورهای ویندوز سرور 2008 R2 تا 2016. نیاز به نصب نرم افزار برای سرورهای ویندوز سرور 2012 R2، 20012 و 2008 R2. همراه با نرم افزار ویندوز سرور 2016.
  • MAP: توصیه شده برای سرورهای تحت ویندوز سرور 2008 و قبل. نیاز به نصب hotfix برای سرورهای ویندوز سرور 2008 و قبل از آن.

جدول زیر تفاوت های ویژگی بین ابزارهای مایکروسافت SIL و MAP را مشخص می کند. مایکروسافت برای برنامه ریزی مهاجرت توصیه می کند که مشتریان ابزار را مبتنی بر نرم افزار سرور مورد استفاده انتخاب کنند . هنگامی که ویندوز سرور 2016 مستقر است، مایکروسافت ابزار SIL را توصیه می کند تا ردیابی و گزارش دهی نرم افزار را در برنامه های در حال اجرا ساده تر کند.

امتیازات Additional Core –  Microsoft Software Inventory Logging Aggregator (SILA)

Aggregator Logging Software Inventory Software (SILA) مشتریان برنامه های ویندوز سرور مایکروسافت را به گرفتن نمونه های نرم افزاری منحصر به فرد در نصب ویندوز سرور به راحتی و به طور متناوب قادر می سازد. SILA همچنین قابلیت گزارش گیری اولیه برای مصرف و استفاده آسان را فراهم می کند. بدون استفاده از نرم افزار SILA، مایکروسافت هیچ داده ای ارسال نمی کند.

SILA برای استفاده توسط مدیران فناوری اطلاعات و مرکز داده ها طراحی شده است کسانی که به راه حلی کم هزینه برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند موجودی نرم افزار به طور خودکار در طول زمان نیاز دارند. در زیر فهرستی از اطلاعاتی است که SILA ارائه می دهد. اگر یک مشتری تصمیم به استفاده از هر نرم افزار معادل داشته باشد، اطلاعات معادل باید ایجاد و نگهداری شود.

حقوق مهاجرت Software Assurance توسط برنامه خریداری شده :

هر برنامه خریداری شده مایکروسافت دارای قوانین مختلف برای حقوق مهاجرت اطمینان Software در طول و در پایان ثبت نام است. جدول زیر خلاصه ای را ارائه می دهد. حقوق مشتریان به آنها و وابستگان آنها و همچنان مطابق با شرایط موافقت خود، از جمله پرداخت برای محصولات بستگی دارد. برای جزئیات کامل در مورد این مزایا و قوانین مربوط به لایسنس Volume نرم افزار، به شرایط محصولات مراجعه کنید.

چگونه لایسنس های ویندوز سرور 2016 فروخته شده:

لایسنس های نرم افزاری ویندوز سرور 2016 از طریق کانال هایی طراحی شده اند که نیاز های منحصر به فرد مشتریان را تامین می کنند فروخته شده. این کانال های فروش عبارتند از: فروشندگان آنلاین، ارائه لایسنس های کامل بسته بندی شده full packaged product  (FPP) از نرم افزار ویندوز سرور، سازندگان اصلی تجهیزات original equipment manufacturers (OEMs) ارائه لایسنس های از پیش نصب شده با سیستم های سخت افزاری خود، و همچنین همکاران راه حل لایسنس Licensing Solutions Partners  (LSPs) و مشاوران سازمانی نرم افزار Enterprise Software Advisors  (ESAs ) ارائه نرم افزار ویندوز سرور از طریق برنامه های صدور لایسنس تجاری مایکروسافت (Microsoft Commercial Licensing programs) برای سازمان های نهایی مشتری.

لایسنس تجاری :

مایکروسافت برنامه های صدور لایسنس را برای کمک به کاهش هزینه های اداری سربار و مدیریت نرم افزار ارائه می دهد. در حالی که امکان صدور لایسنس محصول را به طور مداوم با تخفیف قابل توجهی فراهم می کند. گزینه های مختلف صدور لایسنس، مشتریان را قادر می سازد که برنامه ای را انتخاب کنند که بهترین کارایی را برای مدیریت و نیازهای عملیاتی داشته باشد.

  • برنامه های جامع که Software Assurance را به عنوان مزایای ثابت ارائه می دهند: Open Value (OV), Open Value Subscription (OVS), Enterprise Agreement, Enterprise Agreement subscription, Server and Cloud Enrollment (SCE).
  • برنامه های عملیاتی : Open and the Microsoft Products and Services Agreement (MPSA). Windows Server is not available through the Microsoft Independent Software Vendor (ISV) Royalty Licensing Program.

مایکروسافت همچنین برنامه هایی را ارائه می دهد که می توانند نیازهای خاص سازمان هایی را که با مایکروسافت همکاری دارند، برای ارائه نرم افزار و سرویس های اضافی مانند توافقنامه مجوز سرویس دهنده خدمات مایکروسافت Microsoft Services Provider License Agreement  (SPLA)، ارائه دهد.

Server and Cloud Enrollment (SCE) (ثبت نام سرور و ابر):

SCE ، نام نویسی تحت توافق سازمانی مایکروسافت است که مشتریان متعهدی را برای استاندارد سازی به طور گسترده بر روی یک یا چند سرور کلیدی و فناوری ابر از مایکروسافت ایجاد می کند. در عوض برای تعهد پایه نصب شده به یک یا چند بخش از ثبت نام سرور و ابر، مشتریان بهترین قیمت ها و شرایط را به همراه مزایای دیگر، از جمله گزینه های لایسنس ابری بهینه سازی شده و مدیریت لایسنس ساده دریافت می کنند.

 

در دسترس بودن کانال :

این جدول زیر نشانگر دسترسی اولیه کانال برای لایسنس های نرم افزاری ویندوز سرور 2016 است. هر نسخه ممکن است در همه کانال ها یا برنامه های لایسنس در همه مناطق موجود نباشد.

در دسترس بودن از طریق برنامه های لایسنس مجوز تجاری :

لایسنس ها برای نسخه های ویندوز سرور 2016 در برنامه های Microsoft Commercial Licensing  موجود است.

مجوز برای نسخه های ویندوز سرور 2016 در برنامه های صدور مجوز تجاری مایکروسافت موجود است.

Volume Activation :

Volume Activation مجموعه ای از فناوری ها و ابزار هایی است که برای اتوماسیون فرایند فعال سازی محصول برای سیستم هایی که تحت یک توافقنامه صدور لایسنس تجاری مایکروسافت مستقر هستند، طراحی شده است. ویندوز سرور 2016 شامل فن آوری هایی است که برای ساده سازی وظیفه پیکربندی توزیع و مدیریت لایسنس های  نرم افزاری Volume سازمان طراحی شده است.

The Volume Activation Services server role: سرویس فعال سازی Volume یک نقش سرور در ویندوز سرور (2012، 2012 R2، 2016، و یا نسخه های بعدی) است که مشتری را قادر می سازد به طور خودکار صدور و مدیریت Microsoft software volume licenses را برای انواع سناریوها و محیط ها ساده کند. با Volume Activation Services مشتری می تواند سرویس Key Management Service (KMS) را نصب و پیکربندی کند و Active Directory را فعال کند.

Key Management Service (KMS): KMS یک سرویس role است که اجازه می دهد سازمان ها سیستم های خود را درون شبکه خود از یک سرور که در آن یک میزبان KMS نصب شده است فعال کند. با استفاده از KMS، جوانب مختلف فناوری اطلاعات می توانند فعالیتهای خود را بر روی شبکه محلی خود تکمیل کنند و نیاز به رایانه های شخصی برای اتصال به مایکروسافت برای فعال شدن محصول را از بین ببرند. KMS به یک سیستم اختصاصی نیاز ندارد و می تواند بر روی یک سیستم که خدمات دیگر را فراهم می کند، هماهنگ باشد. به طور پیش فرض، نسخه های Volume ویندوز 8 (و یا نسخه های بعدی) و ویندوز سرور 2012 (و یا نسخه های بعدی) به سیستمی متصل می شود که سرویس KMS را میزبانی می کند تا درخواست فعال سازی را انجام دهد. هیچ اقدامی از طرف کاربر لازم نیست.

Active Directory-based activation : فعال سازی مبتنی بر Active Directory یک سرویس role است که به مشتری اجازه می دهد از سرویس های دایرکتوری Active Directory (Active Directory DS) برای ذخیره اشیاء فعال سازی استفاده کند که می تواند کار را برای حفظ سرویس فعال سازی  volumeبرای یک شبکه ساده تر کند. با فعال سازی Active Directory، به هیچ سرور میزبان اضافی نیاز نیست، و درخواست های فعال سازی در هنگام راه اندازی کامپیوتر پردازش می شود.

هر رایانه ای که از ویندوز 8 (و یا نسخه های بعدی) و ویندوز سرور 2012 (و یا نسخه های بعدی) با یک کلید مجوز عمومی  Generic Volume License Key  (GVLK) که به domain متصل است، برخورار باشد، به طور خودکار و شفاف فعال خواهد شد. فعال شدن پس از شروع لایسنس سرویس انجام می شود. هنگامی که این سرویس شروع می شود، رایانه ای که ویندوز 8 (و یا نسخه های بعدی) و ویندوز سرور 2012 (و یا نسخه های بعدی) را به طور خودکار با Active Directory DS ارتباط می دهد، شیء فعال را دریافت می کند و بدون دخالت کاربر فعال می شود.

Downgrade rights:

ویندوز سرور 2016 ساه می باشد و برای مشتریان آسان است که نسخه مناسب برای نیاز های خود را به راحتی انتخاب کنند. از میان سه نسخه اولیه ویندوز سرور، بر اساس اندازه سازمان و نیز نیازهای مجازی سازی و مرکز داده، می توان انتخاب کرد. مشتریان همچنین می توانند نسخه های پیشین، نسخه ی مشابه یا نسخه های پایین تر را به جای اینکه لایسنس آن را داشته باشند، نصب کنند. از اینها با عنوان ” downgrade rights ” و down edition rights”” نیز یاد شده است.

برنامه ریزی برای ویندوز سرور 2016 :

هنگام برنامه ریزی برای نصب ویندوز سرور 2016، از طریق ارتقاء یا مجوزهای جدید، موارد زیر را بخاطر داشته باشید :

  • نسخه ویندوز سرور 2016 را بر اساس نیازهای مجازی سازی و ویژگی های نسخه انتخاب کنید:
    • نسخه Datacenter ایده آل برای محیط های دیتا سنتر با مجازی سازی بسیار و software-defined است.
    • نسخه Standard ایده آل برای مشتریان با محیط های کم تراکم یا غیر مجازی است.
    • نسخه Essential برای کسب و کارهای کوچک با حداکثر 25 کاربر و 50 دستگاه مناسب است که سرورهایی با یک یا دو پردازنده را اجرا می کنند. Essentials گزینه خوبی برای مشتریان است در حالی که نسخه Foundation، با ویندوز سرور 2016 در دسترس نیست.
  • تجدید Software Assurance بهترین راه برای محافظت از سرمایه گذاری و دسترسی به نسخه های جدید، خدمات برنامه ریزی استقرار و کمک های فنی است.
  • هسته CAL و Enterprise CAL Suites همچنان به عنوان راهکار ارزان برای خرید CAL های ویندوز سرور برای دسترسی به بارهای کاری که در نسخه های استاندارد ویندوز و سرور Datacenter ویندوز کار می کنند، ادامه خواهد یافت.
  • مایکروسافت Core Infrastructure Suite (CIS) همچنان به ارائه بهترین قیمت برای مدیریت خصوصی Cloud و مرکز داده پرداخته است.
  • بدانید که چگونه پرداخت های معنطف می توانند به دستیابی به نیازهای IT مشتری و ماندن بر روی بودجه مورد نظر، کمک کند..
  • قیمت ها و سطوح قیمت گذاری متفاوت است. مایکروسافت قیمت و شرایط پرداخت برای مجوزهای خریداری شده از طریق نمایندگی فروش را تعیین نمی کند. مایکروسافت به مشتریان در دفاتر فروش، مراکز پشتیبانی و مراکز فن آوری در سراسر جهان دسترسی دارد. برای قیمت گذاری خاص، با نماینده فروش مایکروسافت در یک دفتر فروش ارتباط برقرار کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *