گذری بر سخت افزار EMC VNX

سری استوریج VNX خانواده ای از محصولات میان رده تا enterprise را دربر می گیرد. این محصولات هر دو ساختار ذخیره سازی اطلاعات block-level و file-level را در خود یکپارچه کرده اند. در این نوشته با مولفه های سخت افزاری آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

محصول VNX 5500 زیر را به عنوان یک نمونه مورد بررسی قرار می دهیم:

پلتفرم VNX 5500

شکل 1 پلتفرم VNX 5500

DPE) Disk Processor Enclosure)

این enclosure دارای فرم فاکتور 3U است وهر پردازنده ی storage و اولین tray از دیسک را در خود جای می دهد. می توانید آن را در شکل 1 با 25 دیسک (2.5 inch) مشاهده کنید. در شکل 2 نمای enclosure از پشت دستگاه را می بینیم :

نمای عقب از enclosure به همراه SP A (در راست) و SP B (در چپ)

شکل 2 نمای عقب از enclosure به همراه SP A (در راست) و SP B (در چپ)

پردازنده های SP) storage)

SP با استفاده از تکنولوژی UltraFles I/O از block data و پروتکل های Fiber Channel، iSCSI و FCoE را پشتیبانی می کند. پردازنده های storage دسترسی به همه هاست های خارجی و file side از استوریج VNX را فراهم می کند.

نمایی نزدیک از پردازنده storage بر پایه DPE

شکل 3 نمایی نزدیک از پردازنده storage بر پایه DPE

در نمونه بالا SP ها در DPE قرار گرفته است.

SPE) Storage Processor Enclosure)

این enclosure دارای فرم فاکتور 2U است و پردازنده storage را در خود جا می دهد. در مدل های VNX5700 و VNX7500 یافت می شود. حداکثر 500 (در مدل VNX5700) و 1000 (در مدل VNX7500) درایور را پشتیبانی می کند.

ایستگاه کنترل (Control Station)

ایستگاه کنترل (CS) دارای فرم فاکتور 1U است و عملکردهای مدیریتی را برای مولفه های file-side فراهم می کند (به عنوان Blades یا Data Mover) .ایستگاه های کنترل در قبال Blade failover مسئولند.برای اینکه HA حفظ شود CS دیگری نیز باید قرار گیرد. در شکل زیر نمایی نزدیک از CS به همراه جزییاتی از مولفه هایش را می بینیم:

نمای عقب از CS

شکل 4 نمای عقب از CS

Data Mover

(Data Mover (Blade از back-end به داده دسترسی پیدا می کند و دسترسی به هاست را از طریق تکنولوژی UltraFlex I/O فراهم می کند که از پروتکل های NFS، CIFS و pNFS پشتیبانی می کنند. Data Mover ها در هر array قابل ارتقا هستند و از افزونگی پشتیبانی می کنند.

DME) Data Mover Enclosure)

DME فرم فاکتوری برابر با 2U دارد و Data Mover را در خود جای می دهد. DME در مقابل SPE قرار می گیرد و در همه مدل های VNX که از فایل پشتیبانی می کنند، استفاده می شود. در شکل زیر DME نشان داده شده است.

نمای عقب از DME

شکل 5 نمای عقب از DME

انواع مختلفی از DAE ها در VNX

در ادامه انواع مختلفی از DAE ها پرداخته می شود که به هنگام نصب EMC VNX با آنها مواجه می شوید. همانطور که پیشتر گفتیم دیسک ها در DPE قرار می گیرند، این enclosure میزبان پردازنده storage و 25 شلف از دیسکهای 2.5 اینچی است و قطعا شما می توانید دیسکهای بیشتری را نیز اضافه نمایید.

انواع DAE که در EMC VNX موجودند:

در فرم فاکتور DAE -2U با 25 درایو با درایوهای SAS با اندازه 2.5 اینچ

این enclosure میزبان 25 درایو است که می توان دیسک های SAS یا SSD باشند. در شکل زیر یک DAE با 25 درایو را می بینیم که میزبان درایوهای SAS با 2.5 اینچ است:

نمایی روبرو از DAE با 25 درایو

شکل 6 نمایی روبرو از DAE با 25 درایو

به وسیله LED های وضعیت دسترسی به همه درایوها آسان خواهد بود چرا که در تعیین مشکلی که با هر هارددیسکی بر می خورید، به شما کمک می کند.

نمای عقب از DAE با 25 درایو

شکل 7 نمای عقب از DAE با 25 درایو

همانطور که در تصویر مشخص است دو منبع تغذیه وجود دارد که به شما فرصت اتصال شلف دیسک با دو منبع تغذیه را می دهد.

نمایی نزدیک تر از DAE با 25 درایو

شکل 8 نمایی نزدیک تر از DAE با 25 درایو

در فرم فاکتور DAE -3U با 15 درایو

DAE با 15 درایو از درایوهای SAS با 2.5 اینچ، NL-SAS با 3.5 اینچ و flash با 3.5 اینچ پشتیبانی می کند. حتی ممکن است از ترکیبی از هر سه درایو استفاده شده باشد. با وجود این گزینه ها قادر خواهید بود سیستم خود را برای دستیابی به  کارایی و عملکرد بهینه کانفیگ کنید. همانطور که می دانید:

  • Flash drive = عملکرد بسیار
  • Mid-tier SAS drive = تعادل مناسب بین قیمت و عملکرد
  • Cost-effective NL-SAS drive =  حداکثر 2TB ظرفیت به ازای هر دیسک
نمایی روبرو از DAE با 15 درایو

شکل 9 نمایی روبرو از DAE با 15 درایو

دسترسی آسان به همه درایوها به طوری که می توانند در هر زمان جا به جا شوند. LED وضعیت نیز مشکلات پیش آمده برای دیسک را نشان می دهد.

نمای عقب از DAE با 15 درایو

شکل 10 نمای عقب از DAE با 15 درایو

نمایی نزدیکتر از DAE با 15 درایو

شکل 11 نمایی نزدیکتر از DAE با 15 درایو

در فرم فاکتور DAE -4U با 60 درایو

DAE با 60 درایو، درایوهای SAS با 2.5 اینچ را درcarrier های 3.5 اینچی قرار می دهد. این DAE می تواند 60 عدد درایو نوع SSD یا rotating در فرم فاکتورهای 3,5 اینچ (EFD, 7200 rpm & 10 K rpm) و 2.5 اینچ (EFD, 7200 rpm, 10 K  rpm) را در اختیار گذارد. این enclosure درایوهای 3.5 اینچی با 15K rpm را پشتیبانی نمی کند.

نمای بالا از DAE با 60 درایو

شکل 12 نمای بالا از DAE با 60 درایو

Enclosure 60 درایوی در مدل های VNX5700 و VNX7500 درایوهای row A positions 0-3) vault) را نگهداری می کند. اگر بخشی از row ها در DAE پر شده باشند، اسلات های خالی باقیمانده با filler ها پر می شوند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *