لایسنس ویندوز سرور 2012 R2

لایسنس ویندوز سرور 2012 R2

 

بررسی کلی محصولات :

ویندوز سرور 2012 R2 توسط مایکروسافت خدمات global-scale cloud را برای یک enterprise-class server و cloud platform ارائه می دهد و به شما امکان می دهد که عملکرد خود را برای مهمترین وظایف خود بهینه سازی کنید و با گزینه های بازیابی قوی به محافظت در برابر قطعی های سرویس کمک می کند. با استفاده از اتوماسیون جامع همراه با Storage و راه حل های مجازی سازی شبکه بر اساس سخت افزار استاندارد صنعتی پیچیدگی و هزینه را کاهش می دهد و به شما امکان ایجاد و اجرای برنامه های کاربردی را می دهد که بین datacenter و cloud شما حرکت می کند و برای کاربران Remote Access انعطاف پذیر از هر کجا و هر دستگاهی ، همچنین محافظت و یکی شدن اطلاعات را فراهم می کند.

بررسی نسخه ها :

ویندوز سرور 2012 R2 محصولی ساده شده است و به سادگی انتخاب نسخه ای مناسب با توجه به نیازها و کارایی را برای مشتریان فراهم می کند.

Datacenter Edition : برای محیط های Cloud خصوصی با امکان مجازی سازی بسیار.

Standard Edition : برای محیط های بدون نیاز به مجازی سازی یا محیط های با امکان مجازی سازی کم در آن.

Essentials Edition : برای کسب و کارهای کوچک با حداکثر 25 کاربر در حال اجرا بر روی سروری با دو پردازنده.

Foundation Edition : برای کسب و کارهای کوچک با حداکثر 15 کاربر در حال اجرا در سرورهای تک پردازنده.

*Open No Level (NL) ERP. 2 procs :  (برای قیمت گذاری خاص، با نماینده فروش مایکروسافت تماس بگیرید. مایکروسافت قیمت یا شرایط پرداخت برای لایسنس های خریداری شده از طریق نمایندگی فروش را تعیین نمی کند.)

** Client Access لایسنسs (CALs) : برای هر کاربر یا دستگاه که به یک سرور دسترسی پیدا می کند مورد نیاز است.

بررسی لایسنس ها :

ساختار بسته بندی و لایسنس برای نسخه های ویندوز سرور 2012 R2 بدون تغییر باقی می ماند.

نسخه های Datacenter و Standard عبارتند از:

  • تفاوت در حقوق مجازی سازی

دو نمونه مجازی برای نسخه Standard و نمونه های مجازی نامحدود برای نسخه Datacenter.

  • لایسنس سازگار مبتنی بر پردازنده

مدلی که دو پردازنده فیزیکی روی یک سرور را پوشش می دهد .

نسخه های Essentials و Foundation عبارتند از:

  • مدل لایسنس مبتنی بر سرور

Foundation برای سرورهای تک پردازنده و Essentials برای سرورهای با یک یا دو پردازنده است.

  • CAL برای دسترسی لازم نیست

Foundation دارای 15 حساب کاربری و Essentials دارای 25 حساب کاربری است.

Client Access لایسنس (CAL) : ( لایسنس مشتری )

نسخه های ویندوز سرور Standard و Datacenter همچنان به CAL ها برای دسترسی به یک سرور توسط هر کاربر یا دستگاه نیاز دارند.

بعضی از قابلیت های اضافی یا پیشرفته همچنان نیاز به خرید یک افزونه CAL دارند. این CAL ها هستند که شما علاوه بر ویندوز سرور CAL برای دسترسی به عملکرد هایی مانند خدمات Remote Desktop  و خدمات مدیریت Rights Active Directory به آن نیاز دارید.

توجه داشته باشید: CAL های ویندوز سرور 2012  برای دسترسی به ویندوز سرور 2012  و ویندوز سرور 2012 R2 استفاده می شود.

تعیین تعداد لایسنس های Datacenter و نسخه های Standard :

هر لایسنس به دو پردازنده فیزیکی در یک سرور اختصاصی متصل می شود. حداقل تعداد لایسنس مورد نیاز برای هر سرور بر اساس تعداد پردازنده های فیزیکی تعیین شده است. برای نسخه Standard شما می توانید نمونه های مجازی بیشتری را با اختصاص لایسنس های اضافی به سرور بیافزایید (دو نمونه مجازی بیشتر در هر مجوز اضافه می شوند).

برنامه ریزی برای ویندوز سرور 2012 R2:

اگر شما در حال برنامه ریزی برای نصب ویندوز سرور 2012 R2 هستید، به یاد داشته باشید:

  • نسخه ویندوز سرور 2012 R2 را بر اساس نیازهای مجازی سازی و ویژگی های نسخه خود انتخاب کنید :
  • نسخه Datacenter برای Cloud های مجازی اختصاصی.
  • نسخه Standard برای محیط های سبک و غیر مجازی.
  • نسخه Essentials برای کسب و کارهای کوچک با حداکثر 25 کاربر، در حال اجرا بر روی سرور با دو پردازنده.
  • نسخه Foundation برای کسب و کارهای کوچک با حداکثر 15 کاربر، سرورهای تک پردازنده را از OEM ها خریداری می کند.
  • تجدید کردن Software Assurance بهترین راه برای محافظت از سرمایه گذاری است در حالی که به نسخه های جدید ، کمک های فنی و Deployment Planning Services دسترسی پیدا خواهید کرد.
  • The Microsoft Core Infrastructure Suite (CIS) همچنان به ارائه بهترین قیمت برای Cloud اختصاصی و قیمت گذاری مدیریت Datacenter ادامه خواهد داد.
  • Core CAL و Enterprise CAL Suites همچنان راهکاری ارزان برای خرید CAL های ویندوز سروربه منظور دسترسی به بارهای کاری در حال اجرا در نسخه های ویندوز سرور 2012 R2 Standard و Datacenter هستند.
  • به شما در فهم چگونگی انواع پرداخت ها کمک می کند تا با توجه به بودجه مطلوب خود به فناوری اطلاعات مورد نیازتان دست یابید. به microsoft.com/finance برای جزئیات بیشتر مراجعه کنید .

Edition comparison by running instances ( مقایسه نسخه با اجرای نمونه ) :

نمونه های اجرایی می توانند در یک محیط سیستم عامل فیزیکی (POSE) یا یک محیط سیستم عامل مجازی (VOSE) وجود داشته باشند.

1. هنگامی که مشتری تمام نمونه های مجازی را اجرا می کند، نمونه های فیزیکی تنها می تواند برای مدیریت و سرویس نمونه های مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

  1. 2. Essentials تنها نسخه ای است که می تواند در VOSE اجرا شود.

 

مقایسه نسخه توسط Server Roles :

در اینجا خلاصه ای از Server Roles را بر اساس نسخه های موجود می بینیم:

مزایای تضمین های نرم افزاری :

مشتریان Microsoft Commercial Licensing به وسیله Software Assurance فعال چیزی بیش از نرم افزار مایکروسافت و خدماتشان را به دست خواهند آورد با دسترسی به مجموعه  منحصر به فرد از تکنولوژی ها ، خدمات و حقوق لایسنس، به استفاده کارامد از محصولات مایکروسافت کمک می کند.

در اینجا چند مزیت که Software Assurance با خود به همراه دارد برای ویندوز سرور آورده شده است:

New Version Rights :

هر مجوز محصول که تحت پوشش Software Assurance فعال باشد، به جدیدترین نسخه ی در دسترس می تواند ارتقا یابد.

Planning Services :

از شرکای واجد شرایط مایکروسافت برای کمک به ارزیابی و ایجاد یک طرح ساختاری و راه اندازی راه حل های مایکروسافت، در برنامه ریزی استفاده کنید. PVDPS تجزیه و تحلیل اساسی، فرآیند، روش های فنی و موارد کسب و کاری را فراهم می کند که شما برای بهینه سازی مرکز داده خود به آنها نیاز دارید.

Step-up لایسنس ها :

مشتریان با استفاده از Software Assurance فعال می توانند از نسخه های پایین تر به نسخه ای بالاتر از محصولات خاص (به عنوان مثال از ویندوز سرور Stanard 2012 R2 به ویندوز سرور Datacenter 2012 R2) با هزینه ای کم مهاجرت کنند. توجه داشته باشید که step-up  لایسنس  از طریق Open لایسنس یا برنامه های Microsoft Products Agreement (MPSA)  در دسترس نیست.

24×7 Problem Resolution Support :

شامل تلفن پشتیبانی 24 ساعته برای مسائل حیاتی کسب و کار و شماره تلفن های پشتیبانی برای مسایل غیرحیاتی می شود. و علاوه بر این، ایمیل های پشتیبانی نامحدودی برای مشکلات غیر بحرانی در دسترس است.

Enterprise Source Licensing Program :

هنگامی که از software assurance برای لایسنس 10000 دسکتاپ PC یا بیشتر از آن در System pool استفاده می کنید، به کد منبع Access Microsoft Windows برای توسعه داخلی و اهداف پشتیبانی دسترسی خواهید داشت.

Back-up for Disaster Recovery :

برای سرورهایی که به عنوان بکاپ های آفلاین استفاده می شوند، لایسنس های اضافی را فراهم می کند تا به هنگام رخداد رویدادی فاجعه بار به شما برای بازیابی کمک کند.

حقوق بازیابی Disaster :

برای هر نمونه از نرم افزار سرور قابل قبول که در یک OSE مجازی یا فیزیکی در یک سرور لایسنس شده اجرا می کنید، شما موقتا می توانید یک نمونه backup در OSE فیزیکی یا مجازی را اجرا کنید، بر روی 1) سرورهای اختصاص داده شده به بازیابی disaster برای استفاده خودتان یا 2) برای نمونه های نرم افزاری واجد شرایطی غیر از ویندوز سرور ، بر روی Windows Azure Services که نمونه backup فراهم شده توسط Azure Site Recovery مدیریت می شود. شرایط لایسنس برای نرم افزار و محدودیت های زیر برای استفاده شما از نمونه پشتیبان به کار بسته می شود.

برای هر نمونه از نرم افزار سرور واجد شرایط که شما در یک OSE مجازی یا فیزیکی روی سرور لایسنس شده اجرا می کنید شما می توانید موقتا یک نمونه Backup در یک OSE فیزیکی یا مجازی روی هر یک اجرا کنید.

نمونه پشتیبان می تواند در طول دوره های استثنائی زیر اجرا شود:

برای دوره های کوتاه تست Disaster Recovery  در ظرف یک هفته هر 90 روز.

در طول یک Disaster، در حالی که سرور اصلی هنگام Recovery خاموش می باشد.

تقریبا زمان Disaster، برای یک دوره کوتاه، برای کمک به انتقال بین سرور اولیه و سرور بازیابی Disaster.

برای استفاده از نرم افزار تحت مجوز disaster recovery  ، باید با شرایط زیر موافق باشید:

OSE در سرور بازیابی فاجعه نباید در هر زمان دیگری اجرا شود به جز موارد فوق.

OSE در سرور بازیابی فاجعه ممکن است در همان گروه به عنوان سرور تولید قرار نداشته باشد.

به غیر از نمونه های Backup در حال اجرا روی Microsoft Azure Services ، لایسنس ویندوز سرور برای سرور Disaster Recovery نیازی نیست اگر رول و نقش Hyper-V در ویندوز سرور برای Replicate کردن OSE های مجازی از Production Server در یک Primary Site به یک سرور Disaster Recovery Server استفاده شده است.

سرور Disaster Recovery ممکن است تنها برای اجرای نرم افزار مجازی سازی سخت افزار ( همچون مجازی سازی Hyper-V ) ، ارائه خدمات مجازی سازی سخت افزار ، اجرای Agent های نرم افزاری برای مدیریت نرم افزار مجازی سازی سخت افزار ، سرویس دهی به عنوان یک مقصد برای Replication ، دستیابی به replicated virtual OSEs ، تست Failover ، و یا در انتظار برای Failover شدن OSE های مجازی استفاده می شود.

بارهای کاری Disaster Recovery را اجرا کنید همانطور که در بالا توضیح داده شد.

Disaster Recovery Server ممکن است به عنوان Production Server استفاده نشود.

استفاده از نمونه نرم افزار Backup باید با شرایط لایسنس  نرم افزار مطابقت داشته باشد.

پس از آن که فرآیند Disaster Recovery کامل شد و سرور بازیابی می شود ، نمونه Backup نباید در هر زمان دیگری اجرا شود ، به جز آن زمان که در اینجا مجاز است.

Software Assurance را برای تمام CAL ها، مجوز های Connector خارجی و Server Management لایسنسs  حفظ کنید که تحت آن به نمونه Backup دسترسی پیدا کرده و OSE هایی را که در آن نرم افزار اجرا می شود مدیریت کنید.

حق درخواست مشتری برای اجرای نمونه های Backup به پایان می رسد زمانی که Software Assurance نرم افزارتان به پایان می رسد.

مزایای نسخه مهاجرت تحت نسخه های جدید محصول :

مشتریان Commercial Licensing با پوشش فعال Software Assurance در ویندوز سرور در زمان دسترسی عمومی ، ارتقاء به آخرین نسخه بر اساس مزایای لایسنس نسخه جدید خود را دریافت می کنند. هر لایسنس ویندوز سرور با Software Assurance یک لایسنس برای نسخه مربوط را از ویندوز سرور 2012 R2 دریافت می کند.

ثبت نام لایسنس های تولید کننده اصلی تجهیزات در Software Assurance :

Software Assurance برای آخرین نسخه ( تعیین شده توسط آخرین نسخه موجود در Commercial Licensing Service Center ) از نرم افزار در دسترس است : ویندوز سرور 2012 R2. مشتریان باید 90 روز پس از خرید، Software Assurance را بدست آورند. (جزئیات بیشتر در مورد محصولات مایکروسافت را ببینید). اگر یک مشتری Software Assurance را برای یک لایسنس OEM بدست آورد، استفاده از این نرم افزار به شرایط  Microsoft Product Terms برای آن محصول به شرایط و ضوابط موافقت نامه سازمانشان Commercial Licensing agreement مربوط می شود.

لایسنس ها برای نسخه ویندوز سرور 2012 R2 در برنامه های Microsoft Commercial Licensing در دسترس هستند.

فعال سازی دوره :

شماری از تکنولوژی های موجود در ویندوز سرور 2012 R2 جهت ساده سازی وظایف پیکربندی توزیع و مدیریت لایسنس های Volume Software  یک سازمان ارائه شده اند این تکنولوژی ها شامل :

The Volume Activation Services server role :

Volume Activation Services یک رول و نقش سروری در ویندوز سرور 2012 ( و یا نسخه های بعدی ) است که شما را قادر می سازد به طور خورکار و ساده صدور و مدیریت لایسنس از Microsoft software volume برای انواع سناریوها و محیط ها را آسان کند. با سرویس Volume Activation ، شما می توانید سرویس Key Management Service (KMS) و Active Directory-based Activation را نصب و پیکربندی کنید.

Key Management Service (KMS) :

KMS یک سرویس رول و نقش می باشد که اجازه می دهد سازمان ها سیستم های خود را درون شبکه خود از یک سرور که در آن یک میزبان KMS نصب شده است فعال کند. با استفاده از KMS ، جوانب مختلف فناوری اطلاعات می توانند فعالیت های خود را بر روی شبکه محلی خود تکمیل کنند و نیاز به رایانه های شخصی برای اتصال به مایکروسافت برای فعال شدن محصول را از بین ببرند. KMS به یک سیستم اختصاصی نیاز ندارد و می تواند با یک سیستم که خدمات دیگر را فراهم می کند ، هماهنگ باشد. به طور پیش فرض ، نسخه های Volume از Windows 8 ( و یا نسخه های بعدی ) و ویندوز سرور 2012 ( و یا نسخه های بعدی ) به یک سیستم متصل می شود که سرویس KMS را میزبانی می کند تا درخواست فعال سازی را انجام دهد. هیچ اقدامی از طرف کاربر لازم نیست.

Active Directory-based Activation  :

Active Directory-based Activation یک رول و نقشی است که به شما اجازه می دهد از Active Directory Domain Services (AD DS) استفاده کنید ؛ که می تواند کار را برای حفظ volume activation services برای یک شبکه ساده تر کند. با Active Directory-based Activation ، هیچ سرور میزبان اضافی مورد نیاز نیست ، و درخواست های فعال سازی در هنگام راه اندازی کامپیوتر پردازش می شود.

هر رایانه های که از Windows 8 ( و یا نسخه های بعدی ) و ویندوز سرور 2012 ( و یا نسخه های بعدی ) با یک Generic Volume لایسنس Key (GVLK) که به Domain متصل است و به طور خودکار فعال خواهد شد. آن ها تا زمانی که اعضای Domain باقی بمانند ارتباط دوره ای با یک Domain Controler را فعال خواهند کرد. پس از شروع لایسنس سرویس فعال سازی محلی را اشغال می کند. وقتی این سرویس شروع می شود ، رایانه ای که Windows 8 (و یا نسخه های بعدی) و ویندوز سرور 2012 (یا نسخه های بعدی) RD را در AD DS به طور خودکار فعال می کند، دریافت می کند و بدون دخالت کاربر فعال می شود.

 

پاسخ به پرسش های متداول :

1 . لایسنس ویندوز سرور 2012 R2 چگونه میباشد؟

ویندوز سرور 2012 R2 همچنان به همان مدل صدور لایسنس به عنوان ویندوز سرور 2012 با دو نسخه موجود در Volume لایسنس، نسخه Standard و نسخه Datacenterادامه خواهد داشت.نسخه ها تنها از لحاظ حقوق مجازی سازی تفاوت دارند (دو OSE برای Standard ؛ OSE های نامحدود برای Datacenter).

یک لایسنس تا دو پردازنده فیزیکی را پوشش می دهد.

  • لایسنس دسترسی مشتری (CALs) ، برای دسترسی هر کاربر یا دستگاه مورد نیاز است. CALs مربوط به ویندوز سرور 2012 به شما امکان دسترسی و استفاده از قابلیت R2 2012 را می دهد.

2 . تفاوت بین ویندوز سرور 2012 Standard R2 و نسخه ویندوز سرور 2012 Standard R2 چیست؟

هر دو نسخه Standard و Datacenter مجموعه ای از ویژگی های مشابه را ارائه می دهند؛ تفاوت در تعداد محیط های مجازی سیستم عامل (VOSE) است. یک نسخه لایسنس Standard تا دو VOSE و تا دو پردازنده را مجاز میداند. لایسنس نسخه Datacenter تعداد نامحدود VOSE را تا دو پردازنده مجاز می داند.

3 . آیا نسخه های لایسنس ویندوز سرور 2012 R2 و System Center 2012 R2 هم تراز خواهند شد؟

بله هر دو ویندوز سرور 2012 R2 و System Center 2012 R2 ساختارهای صدور لایسنس مشابهی دارند. شامل :

  • دو نسخه Standard و Datacenter.
  • تنها مجوزهایی که تا دو پردازنده فیزیکی را پوشش می دهند.
  • نسخه ها تنها با حقوق مجازی سازی متفاوت هستند (دو تا برای Standard ؛ نامحدود برای Datacenter).

(لایسنس دسترسی مشتری (CALs) برای دسترسی به سرورهای ویندوز سرور 2012 R2 همچنان مورد نیاز است و لایسنس دسترسی مدیریت همچنان مورد نیاز است برای endpoint هایی که به وسیله System Center مدیریت می شوند.)

4 . چگونه مشخص کنیم چه نسخه ای از ویندوز سرور 2012 R2 برای ما مناسب است؟

از آنجا که ویژگی های جدیدی در نسخه های ویندوز سرور 2012 R2 Datacenter و 2012 R2 Standard  وجود دارد، تصمیم شما بر اساس استراتژی مجازی سازی شما است، زیرا حقوق مجازی تنها تفاوت بین نسخه ها است. استراتژی برای یک محیط با امکان مجازی سازی بسیار ، برای شما نسخه Datacenter را با انعطاف پذیری مطلوب فراهم می کند، زیرا در آن مجازی سازی نامحدود امکان پذیر است. این نسخه برای اضافه کردن و حرکت OSE مجازی در سراسر سرور Datacenter لایسنس بدون نیاز به پیگیری تعداد مجازی OSE بر روی آن سرور را به شما اجازه می دهد.

اگر شما برای یک محیط highly virtualized برنامه ریزی نکنید، نسخه Standard محصول مناسب برای نیازهای شما است. اگر شما امروز نسخه Standard را خریداری می کنید اما فهمیدید نیاز به توسعه دادن ظرفیت مجازی سازی سرور مجاز خود دارید , شما میتوانید :

1 . مجوز یک نسخه اضافی Standard را خریداری کنید و آنها را به یک سرور فیزیکی اختصاص دهید که به شما اجازه اجرای نمونه های اضافی ویندوز سرور را می دهد. سرور باید تعداد مناسب از لایسنس در اختیار داشته باشد برای اطمینان پوشش از تمام OSE های مجازی که در هر زمان خاصی اجرا می شوند.

2 . خرید یک Software Assurance Step-up لایسنس برای نسخه Datacenter , لایسنس را تغییر می دهد به نسخه بالاتر که اجازه می دهد تعداد بیشماری Virtual ماشین OSEs داشته باشیم. برای استفاده از این منفعت , لایسنس اصلی شما باید Software Assurance داشته باشد.

5. اگر مجوز نسخه ویندوز سرور 2012 R2 Standard را داشته باشم، چگونه می توانم حقوق مجازی سازی خود را افزایش دهم؟

با لایسنس نسخه ویندوز سرور 2012 R2 Standard , شما میتوانید محیط مجازی سازی خود را با خرید یک لایسنس مرحله بالاتر به نسخه Datacenter اگر شما Software Assurance داشته باشید, یا با خرید نسخه لایسنس اضافی Standard و اختصاص دادن آن ها به همان سرور فیزیکی رشد بدهید.

سرور باید تعداد مناسب مجوز های اختصاص یافته به آن را برای اطمینان از پوشش همه OSE های مجازی که در هر زمان خاص در حال اجرا هستند داشته باشند. برای مثال , اگر شما یک سرور با دو پردازنده دارید و میخواهید در کل چهار VOSE را اجرا کنید  میتوانید دو لایسنس , Standard را خریداری کنید و آن ها را به همان سرور اختصاص دهید. مثال های دیگر در جدول زیر ذکر شده :

6. چگونه تعداد لایسنس هایی را که برای سرور نیاز داریم را محاسبه کنم؟

تعداد لایسنس مورد نیاز شما به تعداد پردازنده فیزیکی روی سرور و تعداد نمونه های سروری که شما در حال اجرا هستید وابسته می باشد. ( این امر فقط برای نسخه Standard اعمال می شود زیرا نسخه Datacenter برای VOSE نامحدود اعمال می شود. )

A. تعیین تعداد لایسنس های پردازنده ی فیزیکی :

هر لایسنس تا دو پردازنده فیزیکی را پوشش می دهد, بنابراین برای تعیین تعداد لایسنس مورد نیاز در یک سرور فیزیکی, فقط تعداد پردازنده های فیزیکی را در سرور شمارش می کند و این رقم را به دو بخش تقسیم می کند :

در اینجا چند نمونه است:

سرور دو پردازنده: شما یک لایسنس برای پوشش یک سرور دو پردازنده نیاز دارید.

سرور چهار پردازنده : شما دو لایسنس برای پوشش یک سرور چهار پردازنده نیاز خواهید داشت.

سرور هشت پردازنده: شما باید چهار لایسنس را برای پوشش یک سرور هشت پردازنده داشته باشید.

B. تعیین تعداد نمونه های مجازی در حال اجرا :

شما می توانید تعداد VOSE هایی که در حال اجرا هستند را شمارش کنید و تعداد لایسنس های نسخه Standard را تعیین کنید. ( یک لایسنس پوشش تا دو VOSE ) یا شما می توانید Datacenter خریداری کنید , که VOSE نامحدود را بر روی سرور انجام می دهد.

هر لایسنس نسخه Standard حقوق دوتا VOSE را اجرا می کند. برای تعیین تعداد لایسنس های نسخه ویندوز سرور Standard که نیاز دارید , کل تعداد VOSE هایی را که در سرور اجرا می کنید , شمارش کنید. این عدد را به دو بخش تقسیم کنید و به نزدیک ترین عدد کل تقسیم کنید.

برای مثال، اگر شما سه ماشین مجازی (VOSE ها) را روی یک سرور دو پردازنده اجرا می کنید، شما باید دو لایسنس برای پوشش دادن سه ماشین مجازی داشته باشید.

اگر شما دو لایسنس نوع Standard را به یک سرور اختصاص داده اید , شما قادر خواهید بود تا مجموع چهار VOSE در آن سرور اجرا کنید. اگر یک لایسنس نوع Standard را به این سرور اضافه کنید , تعداد VOSE های مجاز در سرور دو برابر خواهد شد برای مجموع 6 VOSE در آن می توان داشت.

7. آیا می توانم از یک Standard لایسنس برای پوشش یک سرور یک پردازنده استفاده کنم؟

بله, نسخه Standard لایسنس به شما اجازه می دهد تا لایسنس دو پردازنده فیزیکی را در یک سرور تک پوشش دهید؛ با این حال، سرور به دو پردازنده فیزیکی نیاز ندارد.

8. آیا می توانم لایسنس ویندوز سرور 2012 R2 را در بین سرور های دیگر تقسیم کنم؟

خیر , هر لایسنس می تواند فقط به یک سرور فیزیکی اختصاص داده شود.

9. آیا می توانم لایسنس ویندوز سرور 2012 R2 را به یک ماشین مجازی اختصاص دهم؟

خیر ,  لایسنس به سرور فیزیکی اختصاص داده شده است. هر لایسنس تا دو پردازنده فیزیکی را پوشش می دهد. پس از اختصاص لایسنس (ها) به یک سرور فیزیکی، شما اکنون حق استفاده از VOSE در آن سرور دارید.

10. آیا می توانم لایسنس های Datacenter و Standard را در همان سرور باهم متصل کنم؟

خیر. همه پردازنده ها بر روی یک سرور اختصاصی باید همان نسخه و ورژن لایسنس را داشته باشند. شما می توانید نسخه های مختلف و یا نسخه های قدیمی تر از ویندوز سرور software را به عنوان مهمان در VOSEs اجرا کنید، اما شما مجاز به اختصاص لایسنس های متعدد از نسخه های مختلف و یا ورژن  های مختلف به همان سرور فیزیکی برای لایسنس پردازنده های سرور نمی باشید.

11. اگر میخواهم از نسخه ویندوز سرور قبلی استفاده کنم، گزینه های من چه هستند؟

اگر نسخه ویندوز سرور 2012 R2 Datacenter دارید , شما حق دارید بیت های نرم افزاری را به هر نسخه قبلی یا نسخه پایین تر Downgrade کنید. اگر نسخه ویندوز سرور 2012 R2 Standard را دارید، شما حق دارید نرم افزار را به سمت پایین تر از نسخه قبلی Enterprise، Standard یا Essentials استفاده کنید.

توانایی Downgrade کردن شرایط لایسنس یا پشتیبانی را تغییر نمی دهد و می توانید از آن استفاده کنید. بر روی محصول خریداری شده (ویندوز سرور 2012 R2) حقوق اعمال می شود. این به این معناست که لایسنس به پوشش دو پردازنده فیزیکی ادامه خواهد داد و حقوق مجازی سازی تغییر نخواهد کرد. علاوه بر این , Client Access لایسنس ( CAL ) مربوط به نسخه خریداری شده اعمال خواهد شد ؛ به عنوان یک استثناء اگر شما یک نسخه قبلی از یکی از Downgrade ها را اجرا می کنید ، شما می توانید از نسخه مربوطه CAL استفاده کنید اگر آن وجود داشته باشد. در اینجا چند نمونه آوردیم :

12. اگر Software Assurance را در موقعی که ویندوز سرور 2012 R2 به طور کلی در دسترس است تأمین کنم، اعتبار من در پرونده های لایسنس نمایان می شود؟

بله. شما اعتبار خود را در Volume Licensing Service Center (VLSC) مشاهده خواهید کرد علاوه بر اینکه بلافاصله قادر به استفاده از محصول جدید هستید و مجوز حقوق دائمی خودتان (بر اساس مجوز اساسی خود) را برای نسخه ویندوز سرور 2012 R2 دریافت  کنید.

13. اگر من نسخه Datacenter همراه با Software Assurance را داشته باشم وقتی ویندوز سرور 2012 R2 منتشر شد حق انتخاب کدام نسخه را خواهم داشت؟

اگر شما Software Assurance روی نسخه Datacenter دارید، شما به ویندوز سرور 2012 R2  نسخه Datacenter دسترسی پیدا خواهید کرد. برای هر لایسنس نسخه ویندوز سرور 2012 Datacenter همراه با Software Assurance شما یک لایسنس , ویندوز سرور 2012 R2 Datacenter را دریافت خواهید کرد.

14 . اگر من نسخه Standard همراه با Software Assurance داشته باشم وقتی ویندوز سرور 2012 R2 منتشر شد حق انتخاب کدام نسخه را خواهم داشت؟

اگر شما Software Assurance روی نسخه Standard دارید, شما به ویندوز سرور 2012 R2 نسخه Standard دسترسی پیدا خواهید کرد. برای هر لایسنس نسخه Standard ویندوز سرور 2012 همراه با Software Assurance شما یک لایسنس , ویندوز سرور 2012 R2 Standard را دریافت خواهید کرد.

15. حقوق مهاجرت من به Software Assurance توسط برنامه خرید مایکروسافت چیست؟

خرید هر برنامه مایکروسافت دارای قوانین مختلف برای مهاجرت Software Assurance در پایان دوره ثبت نام شما می باشد. جدول زیر را ببینید.

 

16. نسخه ویندوز سرور 2012 R2 Standard و Datacenter چقدر هزینه خواهد داشت؟

سطوح قیمت متفاوت است. برای قیمت گذاری خاص خود , با نماینده فروش مایکروسافت تماس بگیرید. مایکروسافت قیمت و شرایط پرداخت برای لایسنس های خریداری شده از طریق نمایندگی فروش را تعیین نمی کند.

17. چرا قیمت ویندوز سرور Datacenter 2012 R2 تغییر می کند؟

مایکروسافت تصمیمات قیمت گذاری و لایسنس را بسیار جدی می گیرد. تمام تصمیمات قیمت گذاری , تغییر ارزش محصول , بازخورد مشتری و شریک و شرایط بازار را در نظر می گیرد. نسخه ویندوز سرور Datacenter برای محیط های با امکان مجازی سازی بسیار، بهینه شده و شامل حقوق مجازی سازی نامحدود است. این انعطاف پذیری ای را برای اضافه کردن و حرکت دادن OSE های مجازی در سراسر سرورهای دارای لایسنس بدون نیاز به پیگیری تعداد OSE مجازی در سرورهای شما فراهم می کند.

در چند نسخه اخیر , ویندوز سرور به میزان زیادی از ویژگی های جدید و پیشرفته و همچنین عملکردی قابل توجه و بهبود ظرفیت را برای پشتیبانی از highly virtualized datacenter و محیط Cloud اضافه کرده است. چند نمونه از این موارد عبارتند از:

ارتقاء عملکرد در مقیاس بالا، از جمله پشتیبانی از:

  • 320 پردازنده منطقی در سخت افزار
  • 4TB حافظه فیزیکی
  • 64 پردازنده مجازی در هر ماشین مجازی
  • 1TB حافظه در هر ماشین مجازی
  • 1،024 ماشین مجازی فعال در هر host
  • پیشرفت های مهاجرت live از جمله cross-version live migration و live migration compression ، و مهاجرت live با RDMA.
  • توانایی رشد یا کاهش VHDX ها بدون خرابی.
  • پیشرفت های Hyper-V Replica، از جمله پشتیبانی سایت ثالث و فواصل هماهنگ سازی تا 30 ثانیه.
  • و…

در سرور هایی که انتظار نمی رود مجازی سازی پیشرفته انجام شود , ویندوز سرور Standard بهینه می باشد، دو نمونه برای هر لایسنس به همراه توانایی اعمال چندین لایسنس به یک سرور برای افزایش تعداد OSE مجازی مجوز داده شده روی آن سرور را ارایه می دهد. در نظر داشته باشید که سرور های دارای لایسنس با ویندوز سرور Standard برای اطمینان از پوشش همه OSE های مجازی که در هر زمان خاصی اجرا می شوند، باید تعداد مناسبی لایسنس های اختصاص داده شده به آن سرور را داشته باشد

18. کدام Client Access لایسنس (CALs) برای دسترسی به ویندوز سرور 2012 R2 استفاده می شود ؟

ویندوز سرور 2012 Client Access لایسنس (CAL)  برای دسترسی به ویندوز سرور 2012 و ویندوز سرور 2012 R2 استفاده می شود. برای استفاده ازویندوز سرور 2012 R2  نیازی به Software Assurance در ویندوز سرور 2012 CAL خود ندارید.

19. آیا هنوز برای دسترسی به (access Remote Desktop Services (RDS و and Active Directory Rights Management Service (ADRMS نیاز به CAL جداگانه داریم؟

بله. الزامات لایسنس برای(Remote Desktop Services (RDS و Active Directory Rights Management Service (ADRMS) با ویندوز سرور 2012 R2 تغییر نکرده است. مشتریان هنوز هم نیاز به خرید ADRMS  و یا RDS CALs علاوه بر ویندوز سرور CAL برای دسترسی ADRMS  و/ یا RDS CALs دارند. برای مثال، برای دسترسی به قابلیت RDS در ویندوز سرور 2012 R2 ، شما نیاز به ویندوز سرور 2012 CALs و ویندوز سرور 2012 RDS CALs همراه با نرم افزار سرور دارید.

20. قیمت ویندوز سرور 2012 R2 روی Windows Azure در “پیش نمایش” و “دسترسی عمومی” چقدر است؟

در طول پیش نمایش , VOSE های ویندوز سرور 2012 R2 با همان نرخی که لینوکس را اجرا می کنند , شارژ می شوند. در طول دسترسی عمومی , VOSE های ویندوز سرور 2012 R2 با همان نرخی که ویندوز سرور 2012 را اجرا میکنند , شارژ میشوند.

21. آیا می توانم لایسنس ها و image ها در ویندوز سرور 2012 R2 را بین Hyper-V و Azure تغییر دهم؟

لایسنس های ویندوز سرور 2012 R2 , درست مانند ویندوز سرور 2012  واجد شرایط برای لایسنس Mobility  از طریق مزایای Software Assurance نیستند. شما می توانید همچنان به استفاده از لایسنس حقوق انتقال برای دیگر برنامه های سرور ادامه دهید؛ با این حال , ویندوز سرور به طور جداگانه از ارائه دهنده خدمات و یا Azure خریداری خواهد شد.

22. الزامات System Center لایسنس برای مدیریت نمونه های ویندوز سرور 2012 R2 در حال اجرا در Azure چیست؟

شما می توانید از لایسنس Mobility از طریق Software Assurance برای اعمالSystem Center 2012 R2 لایسنس به ویندوز سرور در حال اجرا در Azure استفاده کنید.

23. چگونه میتوانیم ویندوز سرور 2012 R2 را در Core Infrastructure Suite , لایسنس بگیریم تا نمونه هایی را در Azure اجرا کنیم؟

شما نمیتوانید لایسنس Core Infrastructure Suite (CIS) ویندوز سرور خود را در Azure اجرا کنید زیرا ویندوز سرور  پیشنهاد نمی دهد به عنوان یک لایسنس مستقل یا به عنوان یک محصول جزء در محصول Core Infrastructure Suite خریداری کنید.

24. آیا تغییرات در مدل صدور لایسنس برای ویندوز سرور 2012 R2 Essentials وجود دارد؟

ویندوز سرور 2012 R2 Essentials همچنان دارای یک لایسنس است که یک تک سرور تا دو پردازنده فیزیکی را پوشش می دهد. به CAL ها نیاز ندارد، اما به 25 حساب کاربری محدود می شود.

با نسخه های قبلی از نسخه  ویندوز سرور Essentials, لازم بود که به طور جداگانه یک Hypervisor به دست آورده شود تا بتواند به عنوان یک گزینه ماشین مجازی شامل Microsoft Hyper-V Server یا استفاده از نسخه ویندوز سرور Standard برای اجرای Hyper-V باشد. با نسخه ویندوز سرور 2012 R2 Essentials , شرایط لایسنس محصول گسترش یافته است تا شما بتوانید یک نمونه از سیستم عامل را روی سرور فیزیکی برای Hyper-V و همچنین دومین محیط سیستم عامل ) Operating System Environment ) روی آن سرور برای اجرای Essentials به عنوان یک ماشین مجازی اجرا کنید. این باعث می شود از Hyper-V و ویژگی های آن، مانند Live Migration و Hyper-V Replica، راحت تر از همیشه استفاده شود.

25. برخی از ویژگی های موجود در ویندوز سرور 2012 R2 Essentials چیست؟

ویندوز سرور 2012 R2 Essentials دارای قابلیت های بهتری برای ارائه یک محیط سرور مناسب برای اکثریت قریب به اتفاق کسب و کارهای کوچک است که شما را قادر می سازد به دستیابی:

  • محافظت از اطلاعات
  • ارائه دسترسی امن از راه دور
  • ادغام خدمات ابری

مشتریان می توانند از ویندوز سرور 2012 R2 Essentials به عنوان یک پلتفرم برای اجرای برنامه های کاربردی مهم از کسب و کار و سایر بار های کاری محلی استفاده کنند. همچنین می توانند تجربه مدیریت یکپارچه را در هنگام اجرای برنامه های کاربردی و سرویس های مبتنی بر Cloud مانند ایمیل، همکاری، پشتیبان آنلاین و غیره فراهم کنند.

26. نسخه های مختلف موجود در ویندوز سرور 2012 R2 Essentials چیست؟

تنها یک نسخه وجود دارد: ویندوز سرور 2012 R2 Essentials. این یک پیشنهاد انعطاف پذیر است که بستر لازم برای اجرای بارهای محلی یا مبتنی بر cloud را فراهم می کند.

27. قیمت ویندوز سرور Essentials چقدر است؟

برای قیمت گذاری خاص خود، با نماینده فروش مایکروسافت تماس بگیرید. قیمت های واقعی ممکن است متفاوت باشد. مایکروسافت قیمت و شرایط پرداخت برای مجوزهای خریداری شده از طریق نمایندگی فروش را تعیین نمی کند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *