نکاتی برای به روز رسانی به vSphere 6.7 با کمترین Downtime

کمپانی VMware  پیوسته در طول بازه‌های زمانی مختلف، به روز رسانی هایی را برای محصولاتش منتشر می‌کند. یکی از دغدغه های هر سازمانی، به روز بودن در زمینه‌ی نرم افزاری می‌باشد که نسبت به به روز رسانی سخت افزاری، هزینه های کمتری را به همراه دارد. البته به روز رسانی نرم افزاری ممکن است Downtimeهایی داشته باشد که می‌توانند ضررهای مالی زیادی را به سازمان ها وارد کنند. از این رو به روز رسانی با کمترین Downtime و یا حتی بدون Downtime مسئله‌ی مهمی است که باید به آن توجه کرد. به روز بودن در زمینه نرم‌افزار، مزایایی از قبیل امنیت پایدارتر و برخورداری از آخرین امکانات و ویژگی‌های نرم افزارها را شامل می‌شود.

به روز رسانی به vSphere 6.7 با کمترین Downtime

اگر از نسخه‌ی 6.5 یا پایین‌تر نرم افزار vSphere استفاده می‌کنید، با به روز رسانی به vSphere 6.7، می‌توانید از مزایا و ویژگی‌های جدید این نرم افزار بهره‌مند شوید. (پیشنهاد می‌کنم این کار را حتما انجام دهید)

پیشرفت‌های vSphere 6.7

vSphere 6.7 ویژگی‌های جدید، عملکرد بهبود یافته، بهتر بودن در قابلیت گسترش پذیری، قابلیت vCenter HA، قابلیت رمزگذاری vSAN و پشتیبانی از آخرین سخت افزار و سیستم عامل موجود را ارائه می‌کند.

vsphere 6.7 improvements

vsphere 6.7 improvements

به روز رسانی با کمترین Downtime

رسیدن به آپدیتی که Downtime آن به صفر میل می‌کند بدین معنی است که فرایندی شامل موارد زیر طی شده است:

  • شناخت محصول : از مطالعه‌ی اطلاعات منتشر شده در مورد محصول و راهنمای به روز رسانی آن گرفته، تا شناسایی مشکلاتی که تنها در مقیاس مورد نظر به وجود می‌آید؛ ما باید محصولاتمان و ویژگی‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند را خوب بشناسیم.
  • شناخت محیط : محیط سناریو را از تمامی زوایای ممکن بشناسید. این شناخت شامل اطلاعاتی در مورد گذشته و تغییراتی که در محیط اتفاق افتاده می‌شود.
  • تمرین کردن : قبل از انجام به روز رسانی آن را در یک محیط آزمایشی تمرین کنید، درست مثل خواننده‌های روی صحنه که بارها تمرین می‌کنند تا نتیجه‌ی نهایی کارشان بدون مشکل اجرا شود.
  • اقدام به استقرار مرحله‌ای : با توجه به محیط و اجزای آن.

 

مراحل استقرار با توجه به محیط

مراحل استقرار با توجه به محیط

مراحل استقرار با توجه به اجزاء

مراحل استقرار با توجه به اجزاء

 

در طول به روز رسانی مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه شود:

موارد مهم در Migration

موارد مهم در Migration

چالش‌های که در به روز رسانی با آن برخورد می‌کنید

همانطور که انتظار می‌رود، در این به روز رسانی چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است با آن مواجه شوید.

vCenter Server

  • در طول به روز رسانی، VMware vCenter بررسی می‌کند که  PTR record و A record در DNS معتبر باشند. اگر PTR record نا‌معتبر یا نادرست باشد، عملیات به روز رسانی از کار می‌افتد.
  • بعد از اتمام به روز رسانی، ممکن است سیستمِ احراز هویت مربوط به Active Directory، نیاز دوباره به Authorization داشته باشد.
  • FQDN مربوط به سرور vCenter باید با SSL certificate مطابقت داشته باشد، حتی از نظر بزرگ یا کوچک بودن حروف. نسخه‌ی پیشین vCenter امکان استفاده از حروف ترکیبی در certificateها را داشت، اما در آخرین نسخه تمامی حروف باید از حروف کوچک باشند. این یک قانون توافقی است که تمام SSL certificateها و FQDNها از حروف کوچک تشکیل شوند.

VMware ESXi

  • VMware NSX VIB باید قبل از ESXi به روز رسانی شود.
  • عدم موفقیت در به روز رسانی ESXi به دلیل عدم پشتیبانی VIB از ورژن جدید ESXi می‌باشد.

 

نکات نهایی

اطلاعات آماری مانند عملکرد سیستم در گذشته، اتفاقات و آلارم‌ها را به این دلیل که سرعت به روز رسانی را کند می‌کنند و در جای دیگری ذخیره شده‌اند، migrate نمی‌کنیم.

اتوماسیون سازی بخش‌هایی که مزایای قابل توجهی را ارائه می‌کنند، از auto-deploy گرفته، تا host profile. همچنبن تایید کردن نظارت در هر مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است، مخصوصا از آنجایی که اسم یا مکان تعداد زیادی از اجزاء ممکن است تغییر کند.علاوه بر این همیشه اسناد موجود را بررسی کنید.

در نهایت health checkها را فراموش نکنید. ما قبل از این به روز رسانی، یک health check را انجام دادیم تا اعتبار recordهای DNS و SSL certificateها تایید شود. بعد از به روز رسانی، ما بررسی کردیم که authentication مربوط به AD کار می‌کرد، plug-inهای third-party با vCenter جدید کار میکردند، و صفحه نظارت در وضعیت سبز قرار داشت.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *