ویژگی های Fast VP (قسمت دوم)

ویژگی های FAST VP

در قسمت اول این مقاله ما به معرفی FAST VP پرداختیم و حالا قصد داریم در این مقاله ویژگی های FAST VP را مورد بحث و بررسی قرار دهیم ؛ که در ادامه به آن می پردازیم.

POOL ها

Pool مجموعه ای از درایو ها است که LUN ها در آن ایجاد می شوند. Pool ها را بر روی تمامی سیستم های EMC Unity، از جمله خانواده Unity All Flash ، خانواده Unity Hybrid  یا UnityVSA می توان ایجاد کرد. در سیستم های Unity All Flash و Hybrid، این Pool ها شامل درایوهای فیزیکی موجود روی دستگاه هستند. Pool ها در UnityVSA ، بر روی دیسک هایی مجازی ایجاد شده اند که فضای آن ها توسط هاست VMWare ESXi تامین می گردد و UnityVSA از آن بهره می برد. Pool ها می توانند شامل تعداد کمی از درایو ها و یا تمام درایو ها در یک سیستم باشند. FAST VP یک ویژگی نرم افزاری است که به طور موثری به بهره وری از منابع موجود در یک Pool کمک می کند. یک Pool می تواند حاوی یک نوع درایو یا ترکیبی از انواع درایوها باشد.

یک Pool که تنها شامل یک نوع درایو است،  Single Tier pool نامیده می شود، همچنین با نامِ Homogenous Pool شناخته می شود. Single Tier pool می تواند شامل تمام درایوهای Flash، درایوهای SAS یا تمام درایوهای NL-SAS باشد. از آنجایی که همه درایوهای داخل Pool از یک نوع هستند،  Single Tier poolها عملکرد پیش بینی شده ای را می توانند ارائه دهند. تمام داده های موجود در یک Single Tier pool ، صرف نظر از بازه زمانی ایجاد داده ، پتانسیل عملکرد یکسانی دارند. هنگامی که دسترسی داده در سراسر یک محدوده آدرس دهی بزرگ یکنواخت باشد  Single Tier Pools بهترین بهره وری را داراست.

یک Pool که حاوی مخلوطی از انواع درایوها است، multi-tiered Pool نامیده می شود که همچنین به عنوان Hybrid Pool یا Heterogeneous Pool شناخته می شود.  multi-tiered Pool  می تواند هر ترکیبی از Flash، SAS و NL-SAS را در اختیار داشته باشد. به عنوان مثال، یک Pool ممکن است حاوی هر سه نوع درایو باشد، یا فقط شامل درایوهای Flash و NL-SAS یا تنها درایوهای SAS و NL-SAS باشد. در multi-tiered Pool ، داده های موجود در منابع ذخیره سازی توسط FAST VP در Slice هایی 256 مگابایتی در سراسر Tier ها پخش می شوند. FAST VP بر استفاده از هر Tier نظارت می کند و Slice های داده ی درون Pool را بر اساس درجه حرارت Slice ها و ظرفیتشان مکان بندی می کند.

انواع Tier ها در Fast VP

هنگامی که یک Pool ایجاد می شود، هر نوع درایو درون Pool به یک Tier خاص اختصاص داده می شود. هر Tier سطح عملکردی متفاوت را با توجه به نوع درایو و تعداد درایو های موجود در Tier ارائه می دهد. همچنین هر Tier در یک Pool می تواند ظرفیت ذخیره سازی متفاوتی داشته باشد، در نتیجه به شما این امکان را می دهد تا میزان ذخیره سازی هر نوع درایوِ تخصیص یافته به pool را تنظیم نمایید. FAST VP درایوها را به سه سطح تقسیم می کند. این سطوح عبارتند از:

  • Extreme Performance Tier – شامل درایوهای Flash است
  • Performance Tier – شامل درایوهای (Serial Attached SCSI (SAS است
  • Capacity Tier – شامل درایوهای (Near-Line SAS (NL-SAS

FAST VP هر کدام از این Tier ها را بر اساس نوع درایو، و نه سرعت چرخش تفکیک می کند. EMC پیشنهاد می کند درایو های با سرعت چرخش مختلف از یک Tier را در یک Pool با هم ترکیب نکنید. به عنوان مثال، درایوهای 10K RPM و 15K RPM SAS را در یک Pool ترکیب نکنید. همچنین توصیه می شود این درایو ها را به Pool های مختلف اختصاص دهید. لازم به ذکر است که اگر درایوهای 10K RPM SAS در یک Pool با درایوهای  7.2K RPM NL-SAS  ترکیب شوند، مشکلی پیش نخواهد آمد زیرا آنها درایوهایی از انواع متفاوت هستند و در Tier های مختلفی قرار دارند.

FAST VP تمام Tier ها را در یک Pool به کار می برد، چرا که هر Tier مزایای منحصر به فردی در رابطه با عملکرد و هزینه ها ارائه می دهند.

تنظیمات POOL TIER RAID

هنگام ایجاد یک Pool، می توانید انوع مختلف RAID را برای هر یک از Tier ها تنظیم نمایید. هنگامی که یک RAID برای هر Tier انتخاب و Pool ایجاد شده است، RAID  را نمی توان تغییر داد. به هنگام گسترش یک Pool برای افزودن یک نوع درایو جدید، می توانید RAID را انتخاب کنید. جدول زیر انواع تنظیمات RAID را نشان می دهد که برای هر Tier پشتیبانی می شوند. در جدول زیر انواع پیکربندی درایوها در RAID آورده شده است.

تنظیمات POOL TIER RAID

هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از پیکربندی RAID، عملکرد، ظرفیت و سطوح حفاظت هر پیکربندی را در نظر بگیرید. RAID 1/0 برای برنامه های کاربردی با مقادیر زیادی از نوشته های تصادفی پیشنهاد می شود، زیرا هیچ parity نوشتنی در این نوع RAID وجود ندارد. هنگامی که نگرانی در مورد هزینه و عملکرد وجود داشته باشد RAID 5 ترجیح داده می شود. RAID 6 بیشترین میزان حفاظت از داده ها در برابر خرابی درایو ها را دارا است. اما باید در نظر داشت که به هنگامِ استفاده از تنظیمات RAID با تعداد درایوهای زیاد (12+1 , 12+2 , 14+2) در مولفه هایی مانند زمان Rebuild کردن درایوها و در هنگام خطا با چالش هایی نظیر افت عملکرد و تاخیر رو به رو خواهیم بود.

 EXTREME PERFORMANCE TIER

Extreme Performance Tier در اغلب موارد برای ذخیره سازی اطلاعاتی استفاده می شود که به زمان پاسخ حساس هستند و نیاز به یک سطح بالایی از عملکرد دارند. درایوهای Flash در Extreme Performance Tier به کار رفته اند زیرا دارای Latency کمی هستند.

هنگام ایجاد یک Pool پیشنهاد می شود که درایوهای Flash را به پیکربندی اضافه کنید. حتی یک مقدار کم از ظرفیت Flash اضافه شده به Pool می تواند توسط FAST VP برای افزایش عملکرد کلی سیستم مورد استفاده قرار گیرد. برای بهترین سرمایه گذاری، از درایوهای Flash برای ذخیره hot data روی منابع ذخیره سازی ای که نیاز به زمان پاسخ سریع و IOPs بالا دارند، استفاده کنید. FAST VP منابع کل Pool را بهینه سازی می کند و در صورت نیاز داده هایی را که کمتر فعال هستند، به طور خودکار به سطوح دیگر انتقال می دهد.

Extreme Performance Tier را می توان با استفاده از درایوهای فلش SAS Flash 2، SAS Flash 3 یا SAS Flash 4 ایجاد کرد. در حالی که توصیه نمی شود درایو های SAS Flash مختلف را در همان Pool ترکیب کنید. در Unity OE نسخه 4.1 و بالاتر، درایوهای SAS Flash 3 می توانند در  Hybrid Pools (mixed drive type) استفاده شوند. درایوهای SAS Flash 4 فقط در  سیستم Unity All-Flash  پشتیبانی می شوند.

PERFORMANCE TIER

Performance Tier عملکرد بالا و همه جانبه ای را از طریق ارائه زمان پاسخ سازگار، I/O بالا و پهنای باند خوب در کنار قیمتی متوسط فراهم می کند. Performance Tier شامل درایوهای SAS است که سطح بالایی از عملکرد، قابلیت اطمینان و ظرفیت را ارائه می دهند. تکنولوژی درایوهای SAS مبتنی بر تکنولوژی چرخش مکانیکی سخت افزاری است که از پلاترهای مغناطیسی برای ذخیره داده ها استفاده می کند. Performance Tier را می توان با استفاده از درایوهای  15K RPM یا 10K RPM SAS ایجاد کرد. اگر چه چنین چیزی امکان پذیر است اما ترکیبِ  درایوهای SAS با سرعت های مختلف، در یک Pool پیشنهاد نمی شود.

CAPACITY TIER

Capacity Tier یک Tier از محدوده ظرفیت ذخیره سازی در یک Pool است که شامل درایو های 7.2K RPM NL-SAS با ظرفیت بسیار و هزینه کم می شود. Capacity Tier با استفاده از درایوهای NL-SAS، به کاهش هزینه در هر GB از Pool کمک می کند. Capacity Tier موجود در FAST VP برای ذخیره داده هایی است که عمدتا استاتیک هستند و اغلب در دسترس نیستند. این بهترین راه برای استفاده ار داده هایی است که کاربرد زیادی ندارند. در نتیجه داده هایی که سطح فعالیت کمتری نسبت به بقیه دارند و به اصطلاح به آن ها cold data می گوییم در دسته سوم Tier بندی یعنی Capacity Tier قرار می گیرند.

توصیه ها :

از آنجایی که FAST VP اداره داده ها در یک Pool را بر اساس الگوهای دسترسی به داده ها و کارایی ذخیره سازی انجام می دهد، بهتر است که تفاوت های بین مقادیر multiple tier  را درک کنید. جدول زیر، تفاوت های اصلی بین Tier ها و درایوهای تشکیل دهنده ی آنها را نمایش می کند.

 

تفاوت های اصلی بین Tier ها و درایوها

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *