HA در مجازی سازی چیست ؟

برای استفاده از برخی ویژگی های Vmware Vsphere ،  شما ابتدا باید یک Cluster ایجاد ، یک Cluster گروهی از Esxi Host ها است که یکجا جمع شده و مدیریت میشوند .

ویژگی های کلاستر :

HA:

این ویژگی از شما در مقابل  Failure یک یا چندین هاست محافظت میکند . به این صورت که ماشین هایی که زمان Fail شدن هاست بر روی آن روشن بودن را ، روی هاست دیگری روشن میکند.

نیازمندی ها: برای راه اندازی این قابلیت به حداقل 2 هاست و همچنین Shared Storage نیاز است ، که میتواند SAN ، NAS و یا V-SAN باشد و بر خلاف V-motion موشن در HA نیازی به هم خانواده بودن CPU ها نیست ، زیرا ماشین خاموش شده و منتقل شده است.

هر هاست برای هاست های دیگر ، از مبدا Management Network خود سیگنال Heartbeat را هر دو ثانیه ارسال میکنند ، که به این پروسه Host Monitoring میگویند. اگر هاستی برای 10 تایم اسلات متوالی سیگنال Heartbeat دریافت نکند  متوجه میشود که آن هاست Fail شده است .

فرض کنید ما 2 هاست یکسان داریم که هرکدام از آنها بیش از 70 درصد منابع خود را استفاده میکنند ، زمانی که یکی از آنها دچار مشکل شود ، ماشین های آن به هاست دیگر انتقال داده میشود اما در هاست دوم تنها 30 درصد فضای اضافه موجود است. به همین دلیل در زمان طرحی باید متناسب با Workload تصمیم گرفت و منابع اختصاص داد ، تا در زمان Failure دچار کمبود منابع نشویم . به این منابع اضافه Spare Resource می گویند.برای جلوگیری از بروز این اتفاق تنظیمی داریم به نام Admission Control .

Admission Control:

این تنظیم میزان منابع اضافه را از شما گرفته و انرا Lock میکند تا زمانی که Failure رخ بدهد و به آن منابع اضافه نیاز داشته باشیم . در Admission Control سه مدل تنظیم داریم :

  • درصدی برای رزور از منابع هر هاست – این تنظیم برای زمانی است که منابع هاست های ما یکی نیست یا به اصطلاح هم قد نیست.
  • تعداد هاستی که میخواهیم در مقابل Fail شدن محافظت شود – اگر یک هاست را انتخاب کنیم و در کل 4 هاست داشته باشیم ، یک چهارم از هر هاست را رزور میکند تا زمان فیل شدن منابع کافی برای یک هاست را داشته باشد.
  • Slot Policy

Vm Restart Priority:

تنظیمی است که تعیین میکند کدام ماشین اول Restart  شود ، یعنی اولویت روشن شدن ماشین ها را تنظیم میکنید . این تنظیم زمانی که سرویسی داریم که میخواهیم ابتدا ماشین Database آن روشن و بعد خود ماشین آن روشن شود یا در زمانی که کم بود منابع داریم اما میخواهیم ماشین های حیاتی و پراهمیت ما قبل از ماشین های کم اهمیت روشن شوند تا در صورت نبود فضای کافی درچار مشکل نشویم کاربردی است. همچنین اولویتی داریم به اسم Disable تا ماشین هایی که نیاز چندادنی به آنها نداریم ، HA نشود تا بار اضافه ایی روی سرور ها نداشته باشیم.

Network Isolation :

Host Network Isolation زمانی رخ میدهد که یک هاست در حال کارکردن است اما ترافیک شبکه را از پورت Management Network دریافت نمیکند و هیچکدام از Network Isolation Address ها را مشاهده نمی کند، به عنوان مثال یک مشکل شبکه ایی برای یک هاست رخ بدهد – کارت شبکه آن قطع شود – در نتیجه وقتی هاستی دچار Network Isolation میشود ماشین های آن روشن میمانند. برای حل این مشکل اگر هاستی تشخصی دهد که ایزوله شده است ، خود هاست ، هاست را خاموش کند تا بقیه هاست ها بتوانند ماشین های آن را روشن کنند.

وقتی هاست ها داخل کلاستر HA اضافه شوند ، یکی را به عنوان هاست مستر انتخاب مکینند . هاست مستر به واسطه نکات ذکرشده باید متوجه شود هاست Fail شده یا دچار Network Isolation شده است ، بعد دستور روشن ماشین های آن را بدهد.

معایب HA

این قابلیت مشکل Recovery Time Objective (RTO)  و Data Lost دارد . (اطلاعات روی رم در صورت سیو نشدن از بین میرود)

اگر موراد بالا در ساختار شما قابل قبول نیست ویژگی FT را اجرا کنید.

Proactive HA :

در ورژن 6.5 برای استفاده از این قابلیت باید DRS هم فعال باشد. نحوه عملکرد آن هم به این صورت است که اگر ارور سخت افزاری در سرور رخ بدهد ، یعنی مشکلی که اگر ادامه یابد هاست به زودی Fail میکند ، HA قبل از Fail شدن هاست ، آنرا را ایزوله میکند .

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *