استوریج HP 3PAR 8200

استوریج  HPE 3PAR 8200  یک سیستم ذخیره ساز با امکانات Enterprise در سطح Tier1 و High End می باشد که از لحاظ قیمت در سطح Midrange و مطلوبی قرار دارد. در ادامه به معرفی قابلیتهای برتر و منحصر به فرد این دستگاه پرداخته می شود .

Active/Active vs. Mesh-Active

تنها دستگاهی که در سطح Midrange به معنای واقعی Active/Active قرار دارد، استوریج HP 3PAR 8200 می باشد که با توجه به معماری دستگاه و ارتباط Mesh کنترلرها با یکدیگر این امکان فراهم گردیده است.

قابلیت مذکور این امکان را می دهد که ارتباط یک Volume (لان) همزمان و به صورت Load Balance از طریق هر دو نود (کنترلر) برقرار باشد. این ویژگی علاوه بر Load Balance کردن ، مدیریت بهینه LUN ها را  نیز فراهم می کنند.

ASIC

ذخیره ساز 3PAR 8200 بر خلاف دیگر ذخیره سازها از دو پردازنده برای هر کنترلر بهره می برد که یکی از آنها پردازنده Intel Xeon شش هسته ای 2.2 GHz و دیگری پردازنده اختصاصی 3PAR به نام ASIC نسل 5 ؛ می باشد . این عامل منجر شده است که این استوریج از دیگر استوریج های هم رده خود متمایز و پیشرو گردد.

بعضی از وظایفی که پردازنده ASIC اختصاصا در استوریج به آنها می پردازد به شرح زیر می باشد:

  • در بر داشتن Checksum های مطمئن و همیشگی که منجر به نداشتن Data Corruption می گردد.
  • پردازش مختلط I/O که اجازه می دهد I/O های بزرگ و کوچک بدون از دست دادن Performance پردازش گردند. بنابراین I/O های کوچک در صف پردازش بعد از I/O های بزرگ قرار نمی گیرند.
  • Space Reclaim : شناسایی Zero ها که باعث می شود Volume ها همیشه در سطح Thin Provision باقی بمانند.
  • Deduplication : نداشتن داده تکراری ، از هر چیزی یک عدد کافیست!
  • انجام محاسبات RAID Parity به طوری که در فرایند Rebuild کردن RAID هایی مانند RAID 5,6 که فرایندی بسیار سنگین و زمان بر است ، این پردازنده اختصاصا به این امر می پردازد ، بدون اینکه به پردازنده اصلی دستگاه Workload وارد شود و تاثیری در Performance دستگاه ایجاد کند.

Remote IP Replication

در صورت داشتن سایت Disaster و برقرار بودن SRM می توان به این قابلیت ارزشمند 3PAR تکیه کرد. لازمه داشتن Dsiaster Site  دارا بودن Redundancy از تجهیزات و برقراری یک ارتباط پویا بین دو سایت می باشد. در صورت استفاده از هر محصول دیگر به جای 3PAR جهت برقرار نمودن ارتباط بین دو سایت نیاز به تهیه تجهیزات جانبی در لایه Fabric شامل FC Router برای هر سایت می باشد که هزینه ی بالایی را در بر دارد. در صورتی که دستگاه ذخیره ساز 3PAR یک پورت اختصاصی جهت Remote Replication را دارا است که می تواند این ارتباط را صرفا در قالب شبکه IP بدون نیاز به تجهیزات جانبی ، برقرار نماید. با خرید لایسنس مربوطه می توان از این امکان بهره برد.

Metro Cluster

یکی از قابلیت های ویژه استوریج   HP 3PAR 8200 دارا بودن یک  SRM اتوماتیک می باشد به نحوی که در هر سایت یک کلاستر داشته باشیم ولی در SRM تنها یک کلاستر دیده می شود.

Adaptive Optimization

در این ذخیره ساز امکان استفاده از چندین نوع حافظه اعم از SSD ها و هارد های FC و NLSAS ، منجر به ایجاد قابلیت Auto Teiring  می شود. به نحوی که استوریج با مانیتور کردن داده ها و نحوه رفتار سرور با آنها و با توجه به میزان بکارگیری آنها توسط سرور ها ؛ داده ها را در Tier های مختلف قرار داده و به طور پیوسته جابجا می کند.

با توجه به نیاز سازمان ها و سرویس های مختلف موجود ؛ به طراحی این قابلیت با استفاده از هارد های SSD و FC و NLSAS پرداخته ایم که در ادامه خواهد آمد.

Adaptive Flash Cache

در این ذخیره ساز هر نود استوریج دارای فضای Cache به ظرفیت  64 GB می باشد که علاوه بر آن می توان با استفاده از SSD از  فضای 768GiB نیز به عنوان حافظه Cache جانبی بهره مند شد .

همانطور که می دانیم فرایند کارکرد Cache در سیستم به شدت مهم و حیاتی می باشد. به نحوی که در صورت قرار گرفتن داده مورد نظر سرور در Cache و Hit شدن آن توسط کنترلر ، سرعت خواندن داده بسیار بالا می رود و تاثیر بسیاری در Performance خواهد داشت.

Storage Virtualization

استوریج HP 3PAR 8200 با توجه به معماری منحصر به فرد خود مجازی سازی را در سطح ذخیره سازها به ارمغان می آورد ،  به نحوی که با یک تفاوت اساسی نسبت به معماری استوریج های سنتی به یک نوآوری ایده آل در این خصوص رسیده است. لازم به ذکر است رکن اصلی این معماری Chunklet ها می باشند که در واقع Slice هایی با حجم 1GB می باشند و کلیه معماری این ذخیره سازها براساس آن ها صورت می گیرد. در مقاله ” آشنایی با برخی مفاهیم در HPE 3PAR StoreServ ” به طور مفصل به معماری 3PAR پرداخته شده است.

Spare

در استوریج 3PAR برعکس استوریج های سنتی مفهومی به نام Disk Spare وجود ندارد و با توجه به ساختار Chunklet ها در واقع Spare Chunklet وجود دارد که این نوع از Spare ها برخلاف Disk Spare در زمان Rebuild به صورت Many to One  نبوده و در واقع Rebuild به صورت Many to Many با سرعت بسیار بالاتری انجام می گیرد.

از دیگر قابلیت های این دستگاه امکان توسعه و گسترش آن می باشد به نحوی که می توان یک دستگاه Midrange را به سطح High End توسعه و ارتقا داد.

Virtual Domain

یکی دیگر از قابلیت های جذاب ذخیره ساز HP 3PAR 8200 امکان استفاده از این استوریج در سطح Cloud می باشد به نحوی که می توان یک دستگاه استوریج را در محیطی کاملا ایزوله پارتیشن بندی نمود و به چندین استوریج تقسیم بندی کرد. با توجه به اینکه داده های سازمان در دو محیط عملیاتی  و Stage ذخیره می شوند ، می توان با تهیه لایسنس مربوطه و پیاده سازی این سرویس دو محیط Stage و  Operational سازمان را  از هم تفکیک نمود.

ویژگیهای  3PAR در ارائه سرویس به SQL Server 2012

SQL Server با 3PAR از Integration مطلوبی بهره می برد. سرویس های SQL Server بیشترین Workloads ها را در مراکز داده دارند و به موارد زیر نیازمند هستند :

  • High Availability
  • High Performance
  • High efficiency
  • Scalability
  • High Quality of Service

 استفاده از راهکار 3PAR برای سرویس های  SQLبه دلایل زیر بسیار مناسب می باشد:

  • استفاده از قابلیت Adaptive Optimization : این قابلیت که در واقع امکان Auto Teiring را فراهم می کند امکان استفاده Hybrid دستگاه از حافظه های SSD و HDD را با سرعت های مختلف فراهم می کند . این قابلیت منجر می شود که نیاز High Quality of Service مورد نظر SQL در خصوص کیفیت پردازش Workload ها برآورده شود.
  • SQL Server 2012 تغییراتی در خصوص Availability Groups ارائه داده است که به سرورهای اضافی اجازه می دهد تا به عنوان یک Group node عمل کنند . استوریج 3PAR برای هر دو سرور Primary و Secondary سرویس های لازم را فراهم می کند و در عین حال با افزایش Performance منجر به کاهش هزینه ها نیز می شود .
  • سیستم Snapshot استوریج 3PAR  همخوانی بسیار ایده آلی با سرویس SQL Server remote snapshot management suite دارد. به طوری که زیرساخت سخت افزاری Snapshot گیری نسبت به دیگر روش ها موثر می باشد. حتی اگر چندین Snapshot برای یک دیتای مشخص تعریف شده باشد فرایند نوشتن روی Snapshot تنها یک بار انجام می شود که باعث کاهش دادن Performance Penalty در فرایند  Snapshotگیری می گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *