طراحی  اتاق سرور

 طراحی اتاق سرور امروزه مورد توجه بسیاری از سازمان ها می باشد و بسیاری از آنها نسبت به این امر اقدام نموده اند . طراحی و پپاده سازی اتاق سرور یک مبحث جدا ا از دیتا سنتر و اجرای دیتا سنتر است  . این دو مبحث ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و باید یاد آور شد که اتاق سرور بخشی از دیتا سنتر (مرکز داده – Data Center) است . بسیاری از سازمان ها از اتاق سرور خود به عنوان مرکز داده یا Data Center نام می برند و این باور اشتباهی است . بنابراین یک اتاق سرور یک مرکز داده (Data Center) نیست . در واقع صرفا با یک اتاق سرور (Server Room) با فضای محدود و شامل یک یا دو اتاق روبرو هستیم در اینجا به مبحث استاندارد سازی اتاق سرور می پردازیم و نه یک مرکز داده!! در اینجا ما می توانیم همان تعریفی که برای مراکــــز داده (دیتا سنتر) ارائه دادیم برای اتاق سرور نیز ارائه دهیم .

اتاق سرور متشکل از کامپیوتر های یک شبکه و ذخیره سازهایی است که سازمانها جهت مدیریت ، پردازش،ذخیره سازی و اشتراک داده ها در مقیاس نسبتا بزرگ، به آن نیاز دارند . یک سازمان معمولا متکی بر برنامه های کاربردی و داده های موجود در یک دیتا سنتر است. اهمیت این  مسئله به  قدری است که می توان عنوان کرد نقطه کانـونی و حیاتی عملیات روزمره سازمـــان داده های موجود در دیتـا سنتر می باشد.

مکان اتاق سرور

*مکان یک اتاق سرور در یک سازمان معمولا به دلیل عدم توجه به اهمیت آن نامناسب ترین اتاق از هر نظر انتخاب می گردد. انتخاب اتاق سرور در مرکز ساختمان ، استقرار در طبقات بالا در ساختمان های غیر مقاوم ، کوچک ترین اتاق موجود، پر روزنه و نا ایمن ترین اتاق سازمان، در بسیاری از سازمان ها یک اتاق سرور دقیقا در چنین مکان هایی قرار دارند. در صورتی یک اتاق سرور بایستی در ساختمان از نظر مکان با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه انتخاب گردد. در صورت زلزله خیز بودن (تقریبا کل سرزمین ایران) در پایین ترین طبقه موجود قرار گیرد. با توجه به اینکه در اتاق سرور تجهیزات سنگین و گران قیمت قرار دارند بایستی در صورت وقوع زلزله یا حوادث کف اتاق سرور از استحکام برخوردار باشد بنابراین بهترین گزینه پایین ترین طبقه می باشد. همچنین محل قرار گیری با توجه به پدافند عامل بایستی در یک گوشه از ساختمان و نه مرکز ساختمان قرار گیرد. تا در صورت وقوع حملات محل دسترسی به آن آسان نباشد. البته باید توجه داشت با توجه شرایط جغرافیایی در صورت سیل خیز بودن منطقه قرار دادن اتاق سرور در طبقات پایین خود یک چالش بوده و بایستی در این مکان ها اتاق در طبقات بالاتر قرار گیرد و نسبت مستحکم ساختن کف اتاق سرور و کاهش بار مرده کف ساختمان و مقاوم سازی کف با مواد مقاوم و سبک اقدام گردد.
اتاق سرور نباید منتهی به راهرو های باریک گردد تا رفت و آمد و ورود تجهیزات به سهولت انجام پذیرد.

متخصصین ما آماده‌اند تا در صورت لزوم با حضور در سازمان یا محل پروژه مشتری ضمن تحلیل دقیق نیازها و با بررسی شرایط و با در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی ، استانداردها و نیازهای توسعه‌ای بهینه‌ترین راهکار ها را به شما معرفی نمایند .  علاوه بر این شما می توانید با دریافت مشاوره رایگان متخصصان ما ، از هزینه های راه اندازی دیتا سنتر ، استاندارد سازی اتاق سرور ، مجازی سازی دیتا سنتر و سایر تجهیزات شبکه از جمله قیمت سوئیچ سیسکو و سرور hp ، مطلع شوید .