*

مراکـــــــز داده ( Data Center )

مراکز داده (دیتا سنتر) متشکل از کامپیوتر های شبکه ای و ذخیره سازهایی است که سازمانها جهت مدیریت ، پردازش،ذخیره سازی و انتشار

داده ها در مقیاس بزرگ ، به آن نیاز دارند . یک سازمان به شدت متکی به برنامه ها ، خدمات و داده های موجود در یک دیتا سنتر است. اهمیت

اینمسئله به  قدری است که می توان عنوان کرد نقطه کانـونی و حیاتی عملیات روزمره سازمـــان داده های موجود در دیتـــــا سنتر می باشد.

 توجه داشته باشیم که دیتا سنتر مجموعه ای از عناصر است . دیتا سنتر ها به عنوان محل قرار گیری برای تمام تجهیزات IT خدمت رسانی می کنند که از جمله آنها می توان به سرورها، سیستم های استوریج ، سوئیچ های شبکه، روتر و فایروال اشاره کرد ، همچنین کابلها و رک های فیزیکی که از آنها برای مدیریت و اتصال تجهیزات استفاده می شود را می توان نام برد . یکی از کاربردهای ویژه آن سازماندهی اتصالات درونی منابع ؛می باشد. دیتا سنتر نیز مانند سایر تجهیزات شبکه باید دارای یک زیر ساخت کافی ، مانند توزیع برق و سیستم های فرعی برق مکمل از جمله سوییچینگ الکتریکی؛ برق اضطراری؛ ژنراتورهای پشتیبان و غیره؛ تهویه و سیستم های خنک کننده مراکز داده، مانند خنک کننده های  اتاق کامپیوتر و تأمین مکفی اتصالات حامل شبکه (مخابراتی) باشد. تمام این خواسته ها به یک امکانات فیزیکی با امنیت فیزیکی نیاز دارد تا مجموعه این زیر ساخت ها و تجهیزات را در خود جای دهد .

ادغام و یکپارچگی دیتا سنتر

یکپارچگی دیتا سنتر : هیچ محدودیتی در تعداد دیتا سنترهای استفاده شده توسط یک سازمان وجود ندارد به عنوان مثال اکثر سازمان های مدرن ممکن است از دو یا چند دیتا سنتر در مکان های مختلف استفاده کنند که این امر منجر به افزایش انعطاف پذیری و بهینگی عملکرد برنامه ها می شود و زمان تاخیر را کمتر می کند. چرا که حجم زیادی از اطلاعات در دسترس کاربران قرار می گیرد. یک سازمان با دیتا سنترهای متعدد ترجیح می دهد که دیتا سنترهای خود را ادغام کند ، این امر بدین منظور انجام می شود که مکان های اشغال شده کاهش یابد و همچنین هزینه ها عملیات  IT به حداقل برسد . قوام و یکپارچگی عموماً در قالب ادغام و اکتساب رخ می دهد و در زمانی که اکثریت سازمان نیازی به دیتا سنترهای سازمان های زیر دست ندارند .

ادغام دیتا سنتر (ِData center Colocation) : از جمله راهکارهای دیگری که امروزه برای شبکه های بزرگ حائز اهمیت است ادغام دیتا سنتر می باشد. متولیان دیتاسنتر می توانند مبلغی را جهت اجاره فضا و دیگر تجهیزات سخت افزاری پرداخت کنند تا از قابلیت ادغام سازی دیتاسنتر بهره مند شوند. که با اجاره کردن فضای سرور و تهیه سخت افزارهای مورد نیاز به اپراتورهای دیتا سنتر دسترسی داشت. این راهکار یک گزینه بسیار جذاب برای سازمان هایی است که پایین بودن هزینه های مربوط به راه اندازی دیتا سنتر برای آنها در اولویت قرار دارد .

خوشبختانه امروزه ، متولیان ادغام سازی اختیارات مشتریان خود را توسعه داده اند و امکان مدیریت جامع و دسترسی به فضای کلود را برای آنها فراهم کرده اند.

رده بندی دیتا سنتر

برخلاف باور عموم ، مراکز داده ها را با توجه به اندازه فیزیکی و یا سبکشان رده بندی نمی کنند، آنچه که عیان است این است که سازمان های کوچک نیز باید با در اختیار داشتن آرایه ای از سرورها و استوریج ها عملیات موفقیت آمیزی داشته باشند ، در مقابل سازمان های بزرگ که روزانه با حجم پردازشی بسیار زیادی روبرو هستند مانند آمازون ، گوگل و فیس بوک نیاز حیاتی به داشتن دیتا سنتر مناسب با زیرساخت بهینه خواهند داشت. در موارد دیگر دیتاسنترها می توانند به شکل سیار مانند کانتینر راه اندازی شوند که به عنوان ” Data Center in a Box” نیز تلقی می شوند و قابلیت این را دارند که بر حسب نیاز از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند .

با این حال، رده بندی دیتا سنتر را می توان با سطوح مختلف از قابلیت اطمینان و یا انعطاف پذیری تعریف کرد. در سال 2005، مؤسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI) و انجمن صنعت ارتباطات (TIA)  ، استاندارد ANSI / TIA-942 را منتشر کردند، این استاندارد که با عنوان “استاندارد زیرساخت های مخابراتی برای مراکز داده” منتشر شد چهار رده از دستورالعمل های طراحی و پیاده سازی مرکز داده را تعریف کرد. دیتا سنترهای موجود در رده های بالاتر از انعطاف پذیری، امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به رده های قبلی برخوردارند . به عنوان مثال دیتا سنتر رده 4 زیرساخت بیشتر و امنیت بیشتری به نسبت دیتاسنتر رده 1 ارائه می دهد.

معماری و طراحی دیتا سنتر

اگر چه تقریبا استفاده از هر فضای مناسبی به عنوان یک “مرکز داده ” امکان پذیر است اما طراحی و پیاده سازی یک مرکز داده نیاز به بررسی دقیق تری دارد. فراتر از مسائل اساسی هزینه و مالیات، محل موردنظر برای مرکز داده براساس بسیاری از معیارها از جمله موقعیت جغرافیایی، ثبات در آب و هوا و لرزه خیز بودن محل ، دسترسی به جاده ها و فرودگاه ها، دسترسی به انرژی و ارتباطات از راه دور و حتی محیط سیاسی حاکم ؛ انتخاب می شود. بعد از ایمن سازی مکان ، معماری دیتا سنتر را می توان با توجه به زیرساخت های مکانیکی و الکتریکی، همچنین ترکیب تجهیزات IT طراحی کرد.

بهره وری و مصرف انرژی

دیتا سنتر اهمیت بهره وری از انرژی را تشخیص داده و طراحی می کند . یک مرکز داده معمول ، ممکن است تنها چند کیلو وات انرژی نیاز داشته باشد ، اما نصب و راه اندازی آن  در مقیاس بزرگتر می تواند ده ها مگاوات و یا بیشتر انرژی نیاز داشته باشد. امروزه، مرکز داده هایی تحت عنوان مرکز داده سبز طراحی شده و در حال رشد است که اثرات زیست محیطی را از طریق استفاده از مصالح ساختمانی-انتشار کم، مبدل های کاتالیزور و فن آوری انرژی جایگزین، به حداقل می رساند.

سازمان ها اغلب ، بهره وری انرژی مرکز داده را از طریق معیاری تحت عنوان کارایی مصرف انرژی (PUE)، می سنجند که نشان دهنده نسبت کل انرژی ورودی مرکز داده به انرژی مورد استفاده استفاده تجهیزات IT است . با این وجود ، ظهور و پیشرفت مجازی سازی اجازه داده است تا استفاده از تجهیزات IT بسیار سازنده تر باشد که بهره وری بسیار بالا تر، مصرف انرژی پایین تر و کاهش هزینه های انرژی را به دنبال دارد. پارامتر هایی مانند PUE دیگر مورد توجه اهداف بهره وری از انرژی نمی باشند. اما سازمان ها هم چنان ممکن است از پارامتر PUE جهت داشتن تحلیل جامعی از انرژی و سیستم سرمایشی، استفاده کنند .

مدیریت و نظارت زیرساخت های دیتا سنتر

دیتا سنترهای مدرن استفاده گسترده ای از نرم افزارهای  نظارت و مدیریت دارند. این نرم افزارها  مانند ابزار مدیریتی برای زیرساخت های مراکز داده عمل می کند و امکاناتی را در اختیار مدیران IT قرار می دهند ، که از جمله این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجازه دسترسی از راه دور جهت نظارت بر تاسیسات و تجهیزات دیتا سنتر
  • اندازه گیری عملکرد دیتا سنتر
  • تشخیص به موقع خرابی دیتا سنتر و پیاده سازی یک آرایه وسیع از اقدامات اصلاحی

باید توجه داشته باشیم که تمام قابلیت های فوق الذکر بدون ورود فیزیکی به اتاق دیتا سنتر نیز قابل انجام است.

رشد مجازی سازی یک بعد مهم دیگر به مدیریت زیرساخت های دیتا سنتر افزوده است شده است. مجازی سازی از انتزاع سرورها، شبکه ها و استوریج ها پشتیبانی می کند و این اجازه را به مدیران شبکه می دهد که تمام منابع محاسباتی خود را بدون توجه به مکان فیزیکی ، سازمان دهی کنند ، همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به استفاده مجدد از آنها ، تمام منابع بازیابی شوند. تمام این قابلیت ها از طریق نرم افزار مدیریتی ، قابل پیاده سازی خواهند بود.

مراکز داده و کلود

دیتا سنترها به شکلی روز افزون ، در حال اجرای نرم افزارهای شخصی کلود هستند و این امر متکی بر مجازی سازی می باشد تا بتواند یک سطح از اتوماسیون، User Self-Service و بازپرداخت (Billing/Chargeback) را به مدیریت دیتا سنتر اضافه کند. هدف این است که به هر یک از کاربران این اجازه داده شود تا حجم کارها و منابع محاسباتی را براساس تقاضا و بدون مداخله مدیران IT، تامین کنند.

همچنین این امکان به شکل فزاینده ای برای دیتا سنترها فراهم می شود که با ارائه دهندگان کلود عمومی ارتباط برقرار کنند. پلت فرم هایی مانند مایکروسافت Azure ، به استفاده هیبریدی از دیتا سنترها با Azure یا سایر منابع کلود عمومی ، تاکید دارند. نباید این نکته را فراموش کرد که حاصل این اقدامات ، از بین بردن مراکز داده نیست، بلکه، ایجاد یک محیط پویا است که این قابلیت را در اختیار سازمان ها قرار می دهد تا حجم انبوه دیتا و پردازش های خود را به صورت محلی یا در کلود اجرا کنند و یا از یک کلود به کلود مطلوب دیگر انتقال دهند.

ایمنی و امنیت دیتا سنتر 

در طراحی دیتاسنترها پیاده سازی روش های ایمنی و امنیتی صوت ، الزامی است. به عنوان مثال ایمنی ، عموما در طرح راهها و راهروهای دسترسی به مکان دیتا سنتر نمود پیدا می کند چرا که باید فضای کافی برای جابجایی تجهیزات بزرگ IT وجود داشته باشد ، همچنین بستر مناسب برای تعمیر زیرساخت ها توسط متخصصان را فراهم آورد . سیستم اطفاء حریق یکی دیگر از حوزه های مهم ایمنی می باشد که مانع استفاده گسترده از تجهیزات حساس الکتریکی و الکترونیکی پر مصرف می شود. در مقابل دیتا سنترها اغلب از سیستم های اطفاء حریق شیمیایی سازگار با زیست محیطی استفاده می کنند که به شکل چشمگیری خطرات آتش سوزی را کاهش می دهند. از آنجایی که دیتاسنتر یک دارایی مهم برای سازمان ها محسوب می شود، نیاز به مقیاس های امنیتی گسترده همچون کلیدهای ورودی و بازرسی ویدیویی می باشد تا تخلفات احتمالی بازدید کنندگان، پیمانکاران و کارمندان را شناسایی کرده و از آنها جلوگیری کند.

فضا و ساختار فیزیک مرکز داده

  • اتاق ورودی
  • ناحیه توزیع اصلی
  • ناحیه توزیع افقی
  • ناحیه توزیع جدا شده
  • ناحیه توزیع تجهیزات
  • اتاق مخابرات
  • اتاق تجهیزات الکتریکی و مکانیکی

*

  • سرورها و برنامه های مورد نیاز
  • سیستم های مدیریت شبکه
  • تجهیزات غیرفعال شبکه
  • حافظه ها
  • برنامه های کاربردی
  • پایگاه های داده، فایل سرورها و برنامه های مربوط به داده های عملیاتی
  • سیستم های مدیریت سیستم عامل ا، بانک های اطلاعاتی
  • سیستم های امنیت اطلاعات و حفظ امنیت نرم افزار
  • سیستم های ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات
  • سیستم های یکپارچه سازی اطلاعات

مشخصه های دیتا سنتر استاندارد

  • ساختار فیزیکی
  • سیستم های توزیع و کنترل برق و برق اضطراری
  • سیستم های تهویه هوا HVAC کشف رطوبت
  • سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان BMS
  • سیستم های کنترل دستی فیزیکی
  • سیستم های اعلام و اطفاء حریق
  • سیستم های پشتیبان
  • ساختار شبکه
  • تجهیزات امنیتی، مانند دیوارهای آتش و انتی ویروس ها
  • تجهیزات فعال شبکه، مانند سوییچ ها و مسیریاب ها

متخصصین ما آماده‌اند تا در صورت لزوم با حضور در سازمان یا محل پروژه مشتری ضمن تحلیل دقیق نیازها و با بررسی شرایط و با در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی ، استانداردها و نیازهای توسعه‌ای بهینه‌ترین راهکار ها را به شما معرفی نمایند .  علاوه بر این شما می توانید با دریافت مشاوره رایگان متخصصان ما ، از هزینه های راه اندازی دیتا سنتر ، استاندارد سازی اتاق سرور ، مجازی سازی دیتا سنتر و سایر تجهیزات شبکه از جمله قیمت سوئیچ سیسکو و سرور hp ، مطلع شوید .